Национален семинар-обучение „Оценяване и акредитация на професионални направления и специалности от регулираните професии“

понеделник, 20 май 2024 16:05

Националният семинар-обучение „Оценяване и акредитация на професионални направления и специалности от регулираните професии“, организиран съвместно от Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) и УНСС, предизвика изключително голям интерес. На него присъстваха представители от 32 висши училища и БАН. Над 150 от участниците се включиха онлайн, а 125 присъстваха на място в двете конферентни зали на УНСС. В семинара взеха участие ректори, заместник-ректори по акредитацията и експерти в областта, преподаватели и служители от висшите училища и изследователски институции. Събитието бе уважено и от представители на Министерството на образованието и науката и от Националния център за информация и документация.

Начален старт на семинара дадоха проф. д-р Елиза Стефанова, председател на НАОА, и проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС,  проф. д-р Матилда Александрова, зам.-ректор по учебната дейност и председател на Комисията по акредитация, доц. д-р Елена Симеонова, главен секретар по акредитацията в УНСС

Семинарът-обучение бе посветен на новите акценти в оценяването и акредитацията на професионалните направления и специалностите от регулираните професии, които интересуват всички висши учебни заведения.

„Всички ние от висшите училища подхождаме изключително отговорно към този процес на оценяване и акредитация, знаем, че има промени, знаем, че предстоят промени, затова изявихме желание за провеждане на семинар, на който да ги обсъдим спокойно. Ние, университетите заедно с НАОА, се интересуваме от тези процеси, защото имаме сериозно отношение към повишаване на качеството на висшето образование“, каза ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров, откривайки конференцията.

Проф. д-р Галина Младенова, председател на Постоянната комисия по стопански науки и управление на НАОА, проф. д.н.к. Мария Шнитер, зам.-председател на НАОА, проф. д-р Елиза Стефанова, председател на НАОА, проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС,  проф. д-р Матилда Александрова, зам.-ректор по учебната дейност, доц. д-р Елена Симеонова, главен секретар по акредитацията в УНСС

Заместник-ректорът по учебната дейност и председател на Комисията по акредитация проф. д-р Матилда Александрова, модератор на събитието, акцентира на ключовото значение на семинара, на който съвместно с компетентните представители на НАОА се разглеждат въпроси, които вълнуват всички висши училища.  „Това е първият по рода и мащаба си семинар-обучение на национално ниво по въпросите на оценяването и акредитацията на професионалните направления и докторските програми“, каза проф. Александрова.

Председателят на агенцията по акредитация проф. д-р Елиза Стефанова обясни, че е необходимо да се върне доверието във висшето образование, което се предлага в България. „Ако разглеждаме акредитацията като даване на кредит на доверие, нека положим максимални усилия от ваша и наша страна наистина да върнем доверието на обществото. Ако искаме да имаме развиваща се държава, да имаме стабилна икономика, важно е какво висше образование имаме“, каза проф. Стефанова и изрази надежда, че по време на семинара ще се обсъдят процесите, свързани с подобряване на качеството на висшето образование.

Голяма конферентна зала

В презентацията си на тема „Промени в процеса на оценяване и акредитация. Дигитализация на процесите“ проф. д-р Елиза Стефанова подробно разясни какви са промените в процеса на акредитацията и какъв е смисълът им. „Стандартите и критериите не се променят, защото са част от ESG (The Standards and guidelines for quality assurance in the European Higher Education Area), индикаторите, които са количествени и качествени към критериите, отчасти се променят, а методиката се усъвършенства и прецизира. Процесът се променя в частите дигитализация и данни“, обясни професор Стефанова. Направени са и промени в Графика за програмна акредитация (ПА) на професионалните направления (ПН)/специалности от регулираните професии (СРП). Тя акцентира и на новите моменти за висшите училища като нови формуляри за доклад-самооценка и методически насоки за попълването им и формуляри за първични данни (приложение към доклада-самооценка).

Проф. д-р Галина Младенова, председател на Постоянната комисия по стопански науки и управление и преподавател в УНСС, представи Процедури и документация за програмна акредитация на ПН/СРП. „Оценяването на едно и също професионално направление се извършва едновременно за всички висши училища по утвърден от НАОА график на всеки 4 години. Заявлението до председателя на НАОА за акредитация на ПН/СРП се подава два месеца преди началото на акредитацията на професионалното направление“, обясни проф. д-р Галина Младенова. Подробно разясни необходимите документи, които ВУ трябва да подаде, за да се открие процедурата. Спря се и на изискванията за съдържанието на документите.

Семинарът се проведе паралелно и в Малка конферентна зала

„Методика за изчисляване на количествените индикатори: събиране, обработване и остойностяване на изходните данни“ представи проф. д.н. Надя Златева, член на Постоянната комисия по природни науки, математика и информатика. „НАОА извлича и предоставя на ВУ таблици с първични данни по всяка процедура за ПА на ПН/СРП. Данните са извлечени от Регистрите на Националния център за информация и документация (НАЦИД) и от Рейтинговата система (РС) на висшите училища (ВУ) в България“, каза проф. Златева като обясни, че данните са за студенти, преподаватели, специалности и докторски програми, като подробно се спря на спецификата на данните за всяка една категория и как коректно да се попълват.

Доц. д-р Силвия Цветанска, член на Акредитационния съвет, представи „Методика за отчитане на качествените индикатори и на иновативните и добри практики“. Тя говори за смисъла и ролята на качествените индикатори в критериалната система (39 качествени индикатора и 61 количествени) и за възможността чрез качествените индикатори висшето училище да покаже отличителните характеристики, спецификата, уникалността на развитието на професионалното направление в конкретното висше училище. Открои полезността на добрите практики и иновации, които е хубаво да се споделят. „Иновациите са насочени към качествени промени, които водят до повече ефективност и подобрени резултати по отношение на качеството и равнопоставеността на възможностите за учене (ОИСР)“, каза доцент Цветанска.

По темата „Оценяване и акредитация на докторски програми“ говори проф. д.н.к. Мария Шнитер, зам.-председател на НАОА. Обясни законовата рамка и новите моменти в оценяването и акредитация на докторските програми. Част от новостите са: акредитацията на ДП се извършва в една и съща процедура с програмната акредитация на съответното ПН; за акредитацията на всяка ДП се подготвя отделен доклад-самооценка и вместо по десет, оценяването се извършва само по четири стандарта. Индикаторите са формулирани с цел да се открои спецификата на всяка ДП и разликата между ОНС „доктор“ и ОКС „бакалавър“ и „магистър“.

Доц. д-р Мария Кехайова-Стойчева, член на Акредитационния съвет на НАОА, подробно разясни темата „Методика за определяне на капацитет на ПН. Национална карта на висшето образование: възможности и ограничения“, последната презентация на семинара. Засегна промените в ЗВО от 2021 г., а именно, че един проект за откриване на ново ПН трябва да отговаря едновременно на изискванията на НАОА, Националната карта за висше образование (НКВО) и одобрената от МОН политика на висшите училища.

Проф. д-р Галина Младенова, доц. д-р Гергана Боянова, проф. Матилда Александрова, проф. д-р Елиза Стефанова, проф. д.н.к. Мария Шнитер, доц. д-р Силвия Цветанска, доц. д-р Мария Кехайова-Стойчева

В заключителната част се състоя задълбочена дискусия по специфични въпроси от представените теми. Лекторите получиха благодарствени грамоти за участието, които бяха връчени от проф. Александрова, а участниците – сертификати. 

 

 

 

Галерия снимки от Национален семинар-обучение „Оценяване и акредитация на професионални направлени ...