Регионален център за изследвания на миграцията и бежанците

Стартира курсът и стажантската програма „Езиков приятел“! Launch of LB Internship Programme in Bulgaria

вторник, 15 юли 2025 16:59

The text in English is provided below. 

С радост обявяваме началото на онлайн курса и стажантската програма „Езиков приятел“, част отrcmr_b5e85_Language Buddy.png европейския проект AMIF Language Buddy. Целта на програмата е да подготви студенти за ролята на езикови ментори на деца и младежи мигранти на възраст между 12 и 17 години. 

Обучението включва интерактивен онлайн курс, в който участниците усвояват основите на междукултурното разбиране, социалната справедливост и критическата педагогика. След завършване на курса, стажантите ще участват в реални менторски сесии с деца мигранти, с фокус върху овладяване на езика и социална адаптация. Водещ на първата група стажанти е гл. ас. д-р Мариета Хростова.

Какво споделиха първите участници?

Стажантската програма привлече участници от различни специалности и университети, обединени от желанието да се развиват, да бъдат полезни и да допринесат за по-справедливо общество.  Много от стажантите, включили се в програмата, са водени от желание да допринесат към общността, да придобият нови умения и да изградят значими връзки. Ето някои от най-вдъхновяващите им думи:

 „Нямам опит с менторството и доброволчеството за момента, но вярвам, че това е чудесен начин да се развия както професионално, така и личностно.“

 „Желанието ми да се развивам и да съм полезна ме мотивира да кандидатствам. Смятам, че бих могла да науча много, както и да допринеса за проекта.“

 „Имам интерес към работата с лица от мигрантски произход и вярвам, че програмата и нейните методи за неформално обучение са изключително полезни и актуални в съвременното общество. Програмата изгражда културни и езикови връзки, развива взаимно чувство на толерантност и принадлежност. Осъзнавам емоционалната травма, причинена от войната и миграцията, и вярвам, че подкрепата и менторството са ключови за адаптацията и личностното развитие на тези деца..“

„Бих искала да участвам в тази програма, за да бъда полезна за интеграцията на децата. Има много деца, които са по притеснителни и свити, смятам, че мога да им помогна с това да се отпуснат и да навлезнат в среда, в която биха се почувствали комфортно. Нямам опит в менторството, но бих искала да се науча.“


 „Желая да се включа в стажантската програма, защото вярвам, че образованието не трябва да е привилегия, а да е достъпно за всички. Мотивирана съм да участвам в каузи, които отразяват моите лични ценности. Стремя се професионалния и академичния ми път да съчетава политическите науки и социалния активизъм, а интеграцията на уязвими групи е неотменна част от него. Също така истински ценя възможността да общувам с хора от различни културни среди и считам, че участието ми в програмата Еразъм+ ме направи по-отворена и съпричастна към всеки човек, който стои срещу мен, без значение от културната му принадлежност.

 "Нямам опит като ментор, но съм силно мотивирана да се развивам в тази посока. Вярвам, че притежавам качества, които са важни за менторството - емпатия, търпение, отговорност и желание да бъда полезна. В момента работя в медия, където отразявам теми, свързани с уязвими групи. Тази работа ме учи колко е важно да даваме гласност на техните истории и да подхождаме с разбиране и уважение към техните преживявания.“

"Защото смятам, че с малки усилия можем да променим живота на тези деца. И защото намирам за обогатяващо за себе си общуването с хора от различни възрасти и култури. "

 "Имам социална потребност, която имам желание да удовлетворя чрез този опит. Изпитвам силно засилено чувство за помагам и това ми носи радост."

 "Искам да се включа, защото вярвам, че всички деца заслужават да се чувстват в безопасност и у дома си, а езикът е ключов способ човек да се чувства така. Искам да помогна, защото съм убедена, че милите дечица са преживели достатъчно, и ми се ще да мога да подкрепя интеграцията им тук, и да направя дните им поне малко по-весели и слънчеви. 

Тези искрени признания ни напомнят, че мотивацията да помагаш и да учиш чрез практика е сърцето на всяка успешна образователна инициатива.

Модул 1: Онлайн срещи и обучение

Студентите вече са регистрирани в една от най-известните онлйан платформи за обучение Openlearning и започнаха своето обучение в курса за менторство Езиков приятел. Осъществяват се и срещи на участниците всяка седмица онлайн, в приятелска и подкрепяща атмосфера. Те дават възможност за обмен на опит, обсъждане на казуси и работа в екип.

rcmr_19704_Kurs 2 среща.pngrcmr_19704_Screen openlearning.png

Ако желаете да научите повече или да се включите в следващото издание на програмата, което започва през август, можете да кандидатствате

Разгледайте стажантската ни програма.
Попълнете регистрационната форма на следния линк: Регистрация за обучение и ще се свържем с вас.

Не пропускайте тази уникална възможност да научите нови умения, да се срещнете с хора със сходни интереси и да помогнете на децата да намерят своето място в обществото!

За повече информация относно програмата посетете сайта на  Language Buddy.

Ръководител на проекта за УНСС е доц. д-р Михаела Мишева

 rcmr_b5e85_Call LB 25.png

Финансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA). За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито EACEA.

rcmr_632f4_BG_Co-fundedbytheEU_RGB_POS.png

Launch of the “Language Buddy” Online Course and Internship Programme

We are pleased to announce the launch of the “Language Buddy” online course and internship programme, part of the European project AMIF Language Buddy. The programme is designed to prepare university students to become language mentors for migrant children and youth aged 12 to 17.

The training includes an interactive online course, where participants explore the foundations of intercultural understanding, social justice, and critical pedagogy. Upon completion, interns will take part in real mentoring sessions with migrant children, focusing on language acquisition and social adaptation. Facilitator of the forst intake is Marieta Hristova.


What did the first participants share?

The internship programme attracted students from various disciplines and universities, united by a common desire to grow, contribute, and support a more just society. Many participants are driven by a strong sense of purpose, a wish to gain new skills, and to build meaningful connections. Here are some of their most inspiring words:

 “I don’t have experience in mentoring or volunteering yet, but I believe this is a great way to grow both professionally and personally.”

“My motivation to develop and be of help inspired me to apply. I believe I can learn a lot and also contribute to the project.”

“I am interested in working with people of migrant background, and I believe the programme’s focus on non-formal education is highly relevant and useful in today’s society. It builds cultural and linguistic bridges, and fosters a sense of mutual tolerance and belonging. I understand the emotional trauma children and young refugees may have faced due to war and forced migration, and I believe mentoring and guidance are key to helping them adapt and thrive.”

 “I would love to be part of this programme to support children’s integration. Some children are shy or withdrawn, and I believe I can help them feel at ease and more comfortable in a new environment. I don’t have mentoring experience yet, but I would love to learn.”

 “I want to join the internship programme because I believe education should not be a privilege, but a right for all. I am motivated to be involved in causes that align with my values. I strive to combine political science with social activism, and supporting vulnerable groups is an essential part of that. I also truly value the opportunity to interact with people from diverse backgrounds – my Erasmus+ experience made me more open and empathetic toward others, regardless of their cultural identity.”

 “Although I have no prior experience as a mentor, I am highly motivated to grow in that direction. I believe I possess important qualities for mentoring – empathy, patience, responsibility, and a genuine desire to help. I currently work in media, covering stories about vulnerable communities. This job has taught me how important it is to give voice to their experiences and to approach them with understanding and respect.”

 “Because I believe that even small efforts can change these children's lives. And because I find it enriching to connect with people of different ages and cultures.”

 “I have a strong inner need to help, and this programme gives me the chance to fulfill that through meaningful experience. Helping others brings me joy.”

 “I want to join because I believe that every child deserves to feel safe and at home — and language is a key part of achieving that. I want to support their integration, and make their days a little brighter and more joyful.”

These sincere reflections remind us that the motivation to help and to learn through action lies at the heart of every meaningful educational initiative.


 Module 1: Online Course and Weekly Sessions

Students have already enrolled in one of the most widely used learning platforms, OpenLearning, where they began their “Language Buddy” mentor training. Weekly online sessions are also being held in a friendly and supportive environment, providing opportunities to share experiences, discuss real-life cases, and work collaboratively in teams.

rcmr_19704_Kurs 2 среща.png.rcmr_19704_Screen openlearning.png


 Want to get involved?

If you would like to learn more or apply for the next edition of the programme (starting this August), you are welcome to join us!

Explore our internship programme
Fill in the registration form hereif you are a student in Bulgaria: [Registration for Training] — we will contact you shortly.

Don't miss this unique opportunity to gain new skills, meet like-minded people, and help children find their place in society.

For more information, visit the Language Buddy official website.

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or [name of the granting authority. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.

rcmr_d7975_CS_fundedbyEU_VERTICAL_RGB_NEG.png

Галерия снимки от  Стартира курсът и стажантската програма „Езиков приятел“! Launch of LB Internsh ...