Доц. Бойко Вълчев: Публичното говорене не е публично четене

вторник, 24 април 2018 11:48

Разглеждате снимки от Доц. Бойко Вълчев: Публичното говорене не е публично четене

Вижте пълен текст на Доц. Бойко Вълчев: Публичното говорене не е публично четене

При публичното говорене е важно лекторът да е наясно, че не всичко, което каже, ще бъде запомнено. Пирамидата на Дейл за опита представя следните тенденции: човек запомня 10% от това, което чете, 20% от това, което чуе, 30% от видяното, 50% от видяното и чутото и 90% от това, което сам направи. Така започна академичната си лекция на тема &bdquo;Публичното говорене&ldquo; доц. д-р Бойко Вълчев, преподавател в катедра &bdquo;Международни отношения&ldquo; (<i>на снимката долу</i>), по повод присъдeната му академична длъжност &bdquo;доцент&ldquo;.

При публичното говорене е важно лекторът да е наясно, че не всичко, което каже, ще бъде запомнено. Пирамидата на Дейл за опита представя следните тенденции: човек запомня 10% от това, което чете, 20% от това, което чуе, 30% от видяното, 50% от видяното и чутото и 90% от това, което сам направи. Така започна академичната си лекция на тема „Публичното говорене“ доц. д-р Бойко Вълчев, преподавател в катедра „Международни отношения“ (на снимката долу), по повод присъдeната му академична длъжност „доцент“.

Доц. Вълчев бе представен от преподавателя и дългогодишен ръководител на катедра &bdquo;Международни отношения&ldquo; проф. д-р Георги Генов (<i>на снимката долу</i>).

Доц. Вълчев бе представен от преподавателя и дългогодишен ръководител на катедра „Международни отношения“ проф. д-р Георги Генов (на снимката долу).

На второ място лекторът трябва да съобрази речта си с профила на слушателите, обясни доц. Вълчев. Ако говорителят е политик, той не може да си позволи да убеждава публиката със сложна лексика, защото малко от избирателите му ще го разберат. Но преподавателят няма как да говори опростенчески, защото използването на коректна научна терминология е критерий доколко е подготвен и компетентен. Лекторът трябва да съобрази речта си също така с разбиранията и ценностната система на слушателите. Всеки слушател цензурира чутата информация &ndash; преценява дали тя отговаря на неговите базисни разбирания. Ако те се разминават, слушателят отхвърля чутото, колкото и логично и обосновано да е то, заключи доц. Вълчев.

На второ място лекторът трябва да съобрази речта си с профила на слушателите, обясни доц. Вълчев. Ако говорителят е политик, той не може да си позволи да убеждава публиката със сложна лексика, защото малко от избирателите му ще го разберат. Но преподавателят няма как да говори опростенчески, защото използването на коректна научна терминология е критерий доколко е подготвен и компетентен. Лекторът трябва да съобрази речта си също така с разбиранията и ценностната система на слушателите. Всеки слушател цензурира чутата информация – преценява дали тя отговаря на неговите базисни разбирания. Ако те се разминават, слушателят отхвърля чутото, колкото и логично и обосновано да е то, заключи доц. Вълчев.

Галерия снимки от Доц. Бойко Вълчев: Публичното говорене не е публично четене ...