Професионален дебат „Утвърдени vs. нови дестинации: Какво е бъдещето на хотелите в България?“

четвъртък, 11 декември 2025 10:25

Професионалният дебат „Утвърдени vs. нови дестинации: Какво е бъдещето на хотелите в България?“, организиран от катедра „Икономика на туризма“, в партньорство с Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE), събра в Апартхотел „Лъки Банско СПА & Релакс“ местната власт, хотелиери, представители на туристическия бранш, преподаватели и изследователи.

Дебатът е поредното дискусионно събитие, организирано от Катедрата, посветено на развитието на „Бранд България“ – гостоприемство в четири сезона. Основният фокус на дискусиите беше поставен върху устойчивото развитие на туристическия район Рила – Пирин, с примера на утвърдената дестинация Банско и новата дестинация село Баня.

Форумът бе открит от проф. д-р Мариана Янева, ръководител катедра „Икономика на туризма“, а участие в него взеха и Стойчо Баненски, кмет на община Банско; д-р Димитър Колев, член на УС на BAHE; Димитър Кръстев, изпълнителен директор на Апартхотел „Лъки Банско SPA & Релакс“ и докторант към катедра „Икономика на туризма“.

„Днес ще дискутираме предимствата на утвърдените дестинации, на базата на които „Бранд България“ е изградил своя имидж, както и ролята на т.нар. „нови дестинации“ според жизнения цикъл на развитие на дестинациите. Избрали сме примера на Банско и на село Баня. Банско е една от най-разпознаваемите дестинации, а село Баня е новата дестинация, която се налага през последните години“, обясни основната идея, заложена в дебата, проф. Марияна Янева.

Кметът на Банско – Стойчо Баненски, определи темата не само като интересна, но и като много актуална предвид потенциала за развитие на района Рила – Пирин и постави акцент върху активното сътрудничество с общините Разлог, Белица, Якоруда и Гърмен. „Туристите едва ли си представят точно границите на община Банско, община Разлог или община Якоруда. Те виждат един общ район с много интересни места и искат да ги посетят и да им се насладят“, добави той и подчерта необходимостта от съвместни инициативи.

Дебатът противопостави два експертни отбора, всеки един от които бе съставен от представители на катедра „Икономика на туризма“, мениджъри от хотелиерския сектор, инвеститори, консултанти и професионалисти.

Отбор „Утвърдена дестинация“, включващ доц. д-р Ася Панджерова (УНСС), гл. ас. д-р Ралица Георгиева (УНСС), д-р Димитър Колев (СПА Ризорт „Св. Иван Рилски“, Банско), Калин Генев (Four Points by Sheraton Bansko) и д-р Светла Тагарева (Confito Events and Travel), защити тезата, че „разпознаваемостта на дестинацията е приоритет за гостите и това насърчава тяхната лоялност“.

В отбор „Нова дестинация“ се включиха гл. ас. д-р Светослав Калейчев, д-р Тихомир Драганов (УНСС и хотел „Перфект“), Елеонора Венчиславова (ТА „Про Топ Тур“), Станко Щерев (Българска асоциация за туризъм) и Красимир Василев (Hotel Seven Seasons, село Баня). Те защитиха тезата, че „новото и непознатото е приоритет за гостите и е мотив за изживяване“.

В ползотворните дискусии беше обсъдено и до каква степен международните хотелски вериги подпомагат развитието на новите дестинации, както и каква е ролята на работодателските марки за утвърдените и за новите туристически райони. Обсъдено бе и сътрудничеството между местната общност и местната власт за формиране имиджа на дестинациите, както и влиянието на туризма върху качеството на живот на местните жители.

    

Галерия снимки от Професионален дебат „Утвърдени vs. нови дестинации: Какво е бъдещето на хотелите ...