Първи национален конгрес „Бранд България – гостоприемство в четири сезона. През визията на младите таланти“
Катедра „Икономика на туризма“ към УНСС организира своя Първи национален конгрес „Бранд България – гостоприемство в четири сезона. През визията на младите таланти“, който се проведе в аула „Максима“, която се оказа малка за желаещите да присъстват. Събитието обедини академичната общност, представители на туристическия бизнес от различни типове дестинации – градски, термални, планински и морски, както и туроператори, и студентите от 35 специалности от УНСС.
Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС, откри конгреса, като изрази подкрепата си към дейността на Катедрата, която организира десетки събития в името на развитието на туризма. „Най-радостното е, че това, което прави катедра „Икономика на туризма“, се подкрепя от българския туристически бизнес. Адмирирам усилията на Катедрата за популяризирането на „Бранд България“, адмирирам включването на толкова много млади хора, които да участват в изграждането на „Бранд България“, каза ректорът и пожела успех на участниците в Конгреса.
| Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС | Павлин Петров, зам.-министър на туризма |
„Ако искаме да живеем в един по-добър свят, ние трябва заедно да работим и да показваме красивото в нашата страна, като започнем от природните дадености и четирите сезона, които имаме, и преминем през културата и историята на България. Този конгрес успява да събере на едно място опита на академичната общност, смелостта на предприемачите и енергията на младите хора и това показва, че ние правим нещо добро, нещо смислено, нещо, което дава път на младите таланти да развият своите умения, да вярват в собствените си сили“, каза Павлин Петров, зам.-министър на туризма.
![]() |
| Проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра „Икономика на туризма“ |
„За Първия национален конгрес „Бранд България – гостоприемство в четири сезона“ са се подготвяли над 1200 млади хора от 35 различни специалности в УНСС, не само от изучаваните в катедра „Икономика на туризма“. Студентите са се групирали в екипи, които са подготвили маркетингови видеоклипове, които представят 9-те туристически района на страната - Район Дунав, Район Стара Планина, Район Розова Долина, Район Тракия, Район Родопи, Район Рила-Пирин, Район София, Район Северно Черноморие и Район Южно Черноморие. Всички видеоматериали, групирани в девет потока, са били представени пред студентите от съответните специалности, които чрез тайно гласуване са излъчили по един екип-финалист от всеки туристически район, който да се представи на Конгреса“, обясни спецификата на конкурса проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра „Икономика на туризма“. В деня на събитието след представяне на сцената на всеки от екипите и тяхната идея, жури от експерти избра победителите, които да заемат първите три места в конкурса.
| Кирил Вълчев | Ангел Стойков |
„Уважаеми, скъпи студенти, вие които сте бъдещето на нашата икономика, вие, които ще продължите нашите усилия, вие, които сте студенти на Университет №1, работете за едно по-добро бъдеще, за един по-добър свят! Искаме студентите да покажат своята визия за „Бранд България“, защото много често виждаме, че това, което се излъчва в социалните медии и в дигиталните канали се разминава с това, което се излъчва в националните медии. Интересува ни по какъв начин младите хора виждат нашата страна. Много често се оказва, че визията на експертите е по-различна от тази на младите таланти“, обясни професор Янева и изрази надеждата си, че този конгрес няма да остане единствен и следващата година ще се направи със средните училища по икономика и туризъм.
Сред официалните гости беше и Кирил Вълчев, директор на БТА, който благодари за ползотворното партньорство между Университета и БТА. „Голямо предизвикателство е да намерим това, което наричаме бранд, бранд на България, който едновременно да я прави разпознаваема, отличителна, уникална и да буди доверие в тези, които ще се интересуват от страната ни. А тази хубава идея да бъдат поканени младите българи да търсят този символ, този етикет на страната ни, наистина трябва да бъде приветствана“, каза директорът на БТА.
Ангел Стойков, председател на Националното представителство на студентските съвети в Република България, възпитаник на катедра „Икономика на туризма“ и в момента докторант в Катедрата, поздрави организаторите с думите: „Това, което виждам в момента тук, го няма никъде в България. Няма катедра, която да успее да напълни 450 местна зала с Първия си конгрес, да събере толкова много експерти от цялата страна, които да оценяват клиповете, които са направили студентите. Аз ги гледах и отговорно мога да твърдя, че те имат място в националните медии. Трябва да се дава ход на младите. Омръзна ми да слушам, че младите сме бъдещето. А кога ще дойде настоящето? Ние сме настоящето и трябва да ни се дава ръка, за да можем да се развиваме“, каза г-н Стойков.
| Георги Дучев | Ивелин Кичуков | Владимир Ников |
Съорганизатори на „Бранд България – гостоприемство в четири сезона. През визията на младите таланти“ са Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE), Българската асоциация за туризъм (БАТ), Сдружение на хотелиери и ресторантьори „Велинград и Западни Родопи“. Събитието беше подкрепено от представители на местната администрация, бизнеса и образованието от дестинации като Банско, Велинград, Благоевград и др. Те поздравиха Университета и Катедрата за идеята и реализацията на този Първи национален конгрес. Георги Дучев, изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE), акцентира върху изключителната полезност на това състезание, на което се номинират най-оригиналните идеи, от които България като дестинация има нужда. Ивелин Кичуков, председател на Българската асоциация за туризъм (БАТ), подчерта, че идеята е „Бранд България наистина да стане една световно разпознаваема дестинация. България да заеме своето място, което наистина заслужава“.
Владимир Ников, представител на Сдружение на хотелиери и ресторантьори „Велинград и Западни Родопи“ пожела на всички студенти, които учат туризъм, да бъдат успешни, да обичат туризма и да ходят с удоволствие на работа.
![]() |
Бяха показани деветте маркетингови видеоклипа за различните туристически райони в страната и експертното жури от преподаватели от Катедрата и представители на бизнеса излъчи първите три:
- Район Рила-Пирин, заснет от студентите Атанаска Иванова, Виктория Стефанова и Памела Симеонова от специалност „Международен туризъм и икономика“, III курс, който можете да видите ТУК.
- Район Южно Черноморие, заснет от Александра Георгиева, Анна Спасова, Живко Джиновски и Миа Радкова от специалност „Маркетинг и стратегическо планиране“ с преподаване на английски език, II курс, можете да видите ТУК.
- Район София, заснет от Николета Тодорова, Рая Стоилкова, Велислава Пецева, Неделина Минкова и Антония Левакова от специалност „Икономика на човешките ресурси“, II курс, можете да видите ТУК.
![]() |
| Преподавателите от катедрата със спечелилите първо място студенти |
Всички екипи получиха грамоти и награди от спонсорите от бизнеса, не само спечелилите първо, второ и трето място, но и останалите, които бяха победителите в своя район:
- Район Родопи - Николай Кятипов, Полина Пчеларова, Цветелина Петкова, Христина Василева
- Район Дунав - Михаил Коев, Мария Костадинова, Георги Иванов, Мирослав Асенов
- Район Тракия - Радина Тодорова, Десислава Митева
- Район Розова Долина - Стефан Зец, Виктория Георгиева, Цветина Иванова, Марина Евгениева, Наил Халилов
- Район Стара Планина - Мария Найденова, Преслава Йорданова, Ивайла Шаламанова, Албена Петкова, Николай Найденов
- Район Северно Черноморие - Стелиана Спасова, Галя Станчева, Ели Узунова
Участвалите екипи бяха наградени с предметни и парични награди от съорганизаторите и от спонсорите на събитието – дългогодишни партньори на катедра „Икономика на туризма“ от водещи туристически организации и бизнеси, както и от Националното представителство на студентските съвети в България.



