Бизнес барометър на УНСС: 43% от фирмите в България очакват 2025 година да бъде по-добра за тях

сряда, 09 април 2025 18:30

Текущото състояние на българските фирми и бизнес средата, оценка на изминалата година спрямо предходната, очакванията на българския бизнес за 2025 г. и основните проблеми, които стоят пред фирмите, бяха представени в изследването на УНСС „Бизнес барометър 2024 – 2025“.

Проучването цели да проследи нагласите на бизнеса и да бъде база за икономически анализи, които да очертаят перспективи за развитието на пазара на труда, образователната система и икономическата среда.

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров откри събитието и подчерта, че подобни проучвания са важни не само за университета, те са от национално значение и са необходими на България, защото имат голям потенциал, тъй като са независими и дават реална база за анализ, от който могат да се дават конкретни предложения за подобрение на икономическата среда. „Като най-големия бизнес университет в България и Югоизточна Европа, който тази година отбелязва своята 105-годишнина, такива изследвания прилягат на УНСС. Затова вчера подадохме заявление в Патентното ведомство за регистрация на марка, която ще се казва „УНСС бизнес барометър“. Надявам се това изследване да стане традиция, защото е важно да се знаят очакванията на българския бизнес“, изтъкна проф. Димитър Димитров.

Изследването представиха проф. д.н. Симеон Желев, ръководител на проекта „Бизнес барометър“ и преподавател в катедра „Маркетинг и стратегическо планиране“, и проф. д-р Галина Младенова, член на екипа на проекта, преподавател в катедра „Маркетинг и стратегическо планиране“ и директор на Научноизследователския център по маркетинг на УНСС.

Проф. д-р Димитър Димитров, проф. д.н. Симеон Желев, проф. д-р Галина Младенова

Проф. д.н. Симеон Желев запозна присъстващите с предисторията, целите и методологията. Той отбеляза, че проектът „Бизнес барометър“ е лонгитюдно емпирично изследване, финансирано от фонд „Научни изследвания“ на УНСС и цели да оцени текущото състояние на българския бизнес и бизнес средата и да проучи очакванията на бизнеса през очите на мениджърите. Пилотната вълна на проекта е през 1999 г., като в последвалите от 2000 г. до 2011 г. са изпълнени още 12 вълни. Във всяка вълна се проучва извадка от мениджъри на около 800 фирми от всички сектори и отрасли на икономиката. През 2023 г. проектът е възобновен в изследователската програма на фонд „Научни изследвания“ на УНСС.

Методите за събиране на данни в настоящата вълна са онлайн и офлайн структурирано допитване с въпросник, съдържащ 34 въпроса и 150 променливи.

Оценка на текущото състояние на българските фирми

Сравнителна оценка на състоянието на бизнес средата през 2024 г. спрямо 2023 г.

Изводи за състоянието на бизнес средата през 2024 г. спрямо 2023 г.

Очакванията на бизнеса за 2025 г.

Преобладаващата част от фирмите (43%) очакват 2025 г. да бъде по-добра за тях.

38% очакват 2025 г. да бъде същата като изтеклата 2024 г., а около 19% –  по-лоша.

Проблеми, които възпрепятстват  бизнеса

Във всяка вълна на проекта се изследва и отражението върху бизнеса на злободневни събития. В настоящото изследване това са въвеждането на еврото, невъзможността да се установи трайно правителство през последните години, Националният план за възстановяване и устойчивост.


Цялата презентация с резултатите и данните от изследването на УНСС

„Бизнес барометър 2024 – 2025“ можете да видите ТУК.


         Събитието се излъчваше на живо на фейсбук страницата на УНСС.

Цялото събитие можете да гледате ТУК.


Галерия снимки от  Бизнес барометър на УНСС: 43% от фирмите в България очакват 2025 година да бъде ...