Междинна среща за преглед и оценка на дейностите по проект STUDIES-DIG на програма „Хоризонт Европа“

сряда, 12 февруари 2025 10:05

На 6 февруари 2025 година УНСС организира и проведе  междинна среща по проект STUDIES-DIG „Модели и инструменти за трансформиране на системите за висше образование чрез транснационални мултисекторни връзки“ за преглед и оценка на извършените дейности от неговото начало през януари 2024 г.

Проектът STUDIES-DIG, № 101131544, координиран от УНСС, е част от „Хоризонт Европа“ – Рамковата програма за научни изследвания и иновации (2021 – 2027) по схемата за финансиране „Изследователски и иновационен обмен на персонал Marie Sklodowska-Curie – RISE“. Той се осъществява от международен и мултисекторен консорциум, включващ академични и неакадемични партньори от Португалия, Румъния, Турция, Мароко, Египет и България, и има за цел да проучи, разработи и приложи иновативни и адаптирани към специфичния контекст решения за трансформация на системите за висше образование в дигиталната ера.

Участниците в STUDIES-DIG Mid-Term Review Meeting

Във форума участваха г-н Adam Walendzik, определен от Европейската комисия за ръководител на проекта, както и представители на партниращите си институции – Университет за национално и световно стопанство (България), Instituto Universitario de Lisboa (Португалия), Universitatea Babe?-Bolyai (Румъния), Middle East Technical University (Турция), IBN Tofail University (Мароко), Université Abdelmalek Essaâdi (Мароко), Арабска академия за наука, технологии и морски транспорт (Египет), Entidade De Serviços Partilhados da Administração Pública IP (Португалия), Novarge Bilisim Advertising Education Services INC (Турция), Институт за модерна политика (България), община Рудозем (България), C. School for Creative Acts SRL (Румъния), Association des Femmes Chefs D’Entreprise du Maroc (Мароко).

Ректорът проф. д-р Димитър Димитров и зам.-ректорът по учебната дейност – проф. д-р Матилда Александрова, взеха участие в официалното откриване и приветстваха участниците в срещата.

Официално откриване на STUDIES-DIG Mid-Term Review Meeting

Дневният ред на срещата включваше сесии с акцент  върху различни аспекти на дейностите по проекта, реализирани през отчетния период. Проф. д-р Поля Кацамунска, координатор на проекта, представи общото състояние на проекта, неговите цели и постигнатите резултати. Проф. David Ferraz (ISCTE, Португалия), ръководител на Работен пакет 1 (WP1) – „Одит на състоянието на дигитализацията и дигиталните услуги“, представи научния напредък и връзките между осъществените мобилности, изпълнените научни задачи и постигнатите резултати.

Участници в панелните сесии

Дневният ред включваше и сесии за обучение, трансфер на знания и работа в мрежа между академичните и неакадемичните партньори, както и презентации на изследователите, осъществили мобилности по WP1, и техния принос към проекта. Друга дискутирана тема беше общото управление на проекта, след което проф. Bogdana NEamtu (UBB, Румъния) и д.н. Зорница Младенова, представител на община Рудозем, направиха презентации за въздействието, комуникацията и разпространението на резултатите по проекта.

По време на форума чрез платформата TEAMS се проведе онлайн среща между изследователите, осъществили мобилности по проекта през първата година, и представителя на Европейската изпълнителна агенция за научни изследвания (REA) в Брюксел. Онлайн срещата беше структурирана в две части: за млади изследователи и за изследователи с опит и експертиза.

След края на форума екипът на УНСС – координатор на проекта, организира двудневен семинар и работа в мрежа, които се проведоха на 7 и 8 февруари 2025 г. В сутрешната сесия на семинара се проведе панелна дискусия относно дейностите по проекта и планиране на мобилностите за втори и пети работни пакети. Планираните дейности бяха представени от проф. Bogdana Neamtu (UBB, Румъния) и проф. Ömer Delialioglu (METU, Турция).

Панелна  дискусия за дейностите и планиране на мобилности по проект STUDIES-DIG

По време на семинара се проведе специална сесия за споделяне на знания. В нея участваха водещи експерти от правителствения и академичния сектор. Александър Йоловски, зам.-министър на електронното управление, изнесе презентация „Предизвикателства пред дигиталната трансформация в България: Публичният сектор“. Доц. Боян Жеков от Университета по библиотекознание и информационни технологии и национален координатор за „Хоризонт Европа“ към Министерството на образованието и науката, направи презентация на тема „Модели и инструменти за трансформиране на системата за висше образование: Български и чуждестранен опит“.

Сесия за споделяне на знания с участието на Александър Йоловски, зам.-министър на електронното управление в България
Презентация на доц. Боян Жеков, национален координатор за програма „Хоризонт Европа“ към Министерството на образованието и науката

След презентациите на водещите експерти последва задълбочена и плодотворна научна дискусия, в която се подчерта значението на тясното сътрудничество между академичния и публичния сектор в ерата на дигиталната трансформация.

Следобедната сесия включваше посещение в Sofia Tech Park – първият научно-технологичен парк в България за изследване на информационните технологии, науките за живота и зелената енергия. Партньорите по проекта имаха възможност да се запознаят с ролята, политиките и услугите, които Sofia Tech Park предоставя за подкрепа на иновациите и бизнеса. Участниците посетиха лабораторията за виртуална и разширена реалност, както и химическата лаборатория, където придобиха практически опит и ценни знания за научноизследователските дейности, провеждани в тях.

На 8 февруари 2025 г. дейностите по работа на мрежата се проведоха в тясно сътрудничество и координация с община Копривщица. За партньорите по проекта беше организирано пътуване до града, който е един от символите на Българското възраждане. Те се срещнаха и проведоха дискусия с Мария Тороманова, кмет на община Копривщица.

Среща между участниците в проект STUDIES-DIG и г-жа Мария Тороманова, кмет на община Копривщица

Посещението на къща-музей в Копривщица – образователен център по време на Възраждането, предизвика особен интерес сред партньорите по проекта от Мароко, Португалия, Румъния и Турция.

Посещение на къща-музей в Копривщица – образователен център по време на Възраждането

Всички участници бяха впечатлени от методите на обучение в българските възрожденски училища, при които по-напредналите ученици помагат на начинаещите, позволявайки на един учител да обучава до сто ученици. Докато проектът STUDIES-DIG се фокусира върху изследване на бъдещото развитие на дигиталната трансформация и изкуствения интелект, посещението накара участниците да се замислят за миналото и за великите постижения на естествения човешки интелект и националния дух.

Участниците в проекта се обучават в класната стая на къщата-музей в Копривщица по традиционния модел на обучение от началото на XIX век.

  

Галерия снимки от Междинна среща за преглед и оценка на дейностите по проект STUDIES-DIG на програ ...