Втори съвместен дискусионен форум с КЗП за онлайн търговията и продажбите извън търговския обект
Вторият съвместен форум с Комисията за защита на потребителите (КЗП) засегна две теми: „Възможности и опасности при пазаруване в социални мрежи и платформи за онлайн търговия“ и „Продажбите извън търговския обект – възможности и предизвикателства“. Той се проведе в Голямата конферентна зала на УНСС с участието на преподаватели и студенти от Университета, ръководството на КЗП и представители на Българската Е-комерс асоциация, Българската национална асоциация „Активни потребители“, Сдружението за правна помощ на потребителите, Пловдив, Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата.
Проф. д-р Цветана Стоянова, зам.-ректор по институционално и бизнес сътрудничество и студентски политики, приветства участниците като отбеляза, че това е поредното събитие, организирано вследствие на подписания меморандум за сътрудничество между КЗП и УНСС. „Виждаме реални действия от меморандума и аз много се радвам, когато наши бивши възпитаници се реализират като ръководители на бизнес организации и председатели на държавни структури и предават своя ценен опит пред вас, сегашните студенти. Надявам се, че и вие след няколко години ще застанете на техните места и ще обучавате следващите поколения“, обърна се зам.-ректорът към студентите и допълни, че темите, които ще се дискутират са изключително интересни и полезни за всички.
„Днешните теми, които ще се обсъдят, ще ви научат на много неща, ще ви отворят очите как да пазарувате в онлайн пространството, как да различавате фалшивите сайтове, които предлагат стоки и услуги, как да се предпазвате от фалшиви търговци в онлайн пространството“, каза доц. д-р Александър Христов, зам.-декан по качеството и международното сътрудничество на факултет „Международна икономика и политика“ и координатор по меморандума за сътрудничество с КЗП.
„Когато бях студентка тук, не съм си представяла, че след време ще бъда от другата страна – да давам знания на студентите“, каза Мария Филипова, председател на КЗП и възпитаник на УНСС. „Човек учи през целия си живот, но основата аз лично съм я получила в УНСС. Днес вие имате възможност да получите отговори на всички въпроси, които са изниквали пред вас при онлайн пазаруването. Така ние ще ви предпазим от погрешни следващи действия в онлайн комуникацията с цел пазаруване“, каза председателят на КЗП и обясни, че целта на екипа на Комисията е да защити потребителите, да подобри диалога с икономическите субекти, осъществяващи търговска дейност.
Люба Пашова, телевизионна водеща и пиар на КЗП, беше модератор на събитието и акцентира, че това не е лекция, а диалог и зададе първия въпрос към участниците: „Има ли човек в залата, който никога не е пазарувал онлайн?“. Оказа се, че няма такъв човек, а след втория въпрос, дали има човек, който е тръпнал много сериозно при онлайн пазаруване, се появиха десетки въпроси, на които експертите на Комисията, на асоциациите и сдруженията отговориха.
Мария Филипова запозна аудиторията и с редица конкретни жалби, като екипът на Комисията разгледа всеки един казус поотделно и даде съвети как да се постъпи. Христо Трендафилов, директор на дирекция „Защита на потребителите при продажби от разстояние“, посочи, че предимствата на онлайн пазаруването са големи, но са свързани с известни рискове, някои от които доста сериозни. Игнат Арсенов, главен директор на ГД „Контрол на пазара“, наблегна в своята презентация на продажбите извън търговския обект, на възможностите и предизвикателствата.
От цялата дискусия представителите на КЗП обобщиха следните изводи: да се проверява търговецът – регистриран ли е в търговския регистър, има ли официален сайт, какви координати предоставя. Съмнително е, когато липса информация за търговеца и няма координати, както и когато се предлагат необичайно ниски цени. Експертите посъветваха да не се доверяваме на търговци, когато:
- има прекалено ниски цени, те сигнализират за фалшиви продукти или измами;
- търговецът не е активен в други платформи или няма официален уебсайт, това може да е сигнал за ненадеждност;
- има трудностите в комуникацията с търговеца или липсва отговор на запитвания, това е ясен признак за съмнителен търговец.
Те акцентираха, че трябва да се внимава дали са описани условията за връщане и замяна на стоките, както и какви методи на плащане се предлагат. Да се избягва плащането директно с дебитни карти, а да се използват защитени методи като PayPal.