„Бранд България“, дестинациите лидери и ролята на човешкия потенциал

понеделник, 30 септември 2024 9:16

Катедра „Икономика на туризма“ при УНСС и ИПГИТ „Ал. Константинов“ – Велинград, отбелязаха Световния ден на туризма с дискусионна кръгла маса на тема „Бранд България и дестинациите – лидери в здравния туризъм – Велинград и Западни Родопи“.

Проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра „Икономика на туризма“, и Елена Еличина-Гергова, зам.-директор на ИПГИТ, откриха форума, като подчертаха значението на активното сътрудничество между образованието, местната власт и бизнеса за успешното развитие на туристическите дестинации.

„Избрахме на този ден да бъдем при вас, тъй като Велинград е доказан лидер в областта на здравния туризъм и добрите примери от дестинацията трябва да се споделят“, заяви проф. Янева. По думите й дълги години бизнесът в България е инвестирал в суперструктура, но създаването на квалифицирани кадри все още остава сред ключовите предизвикателства. Затова основен акцент в събитието беше темата за приноса на кадрите към конкурентните предимства на дестинациите и как Велинград успява да създаде, мотивира и задържи квалифицираните служители.

„Ние сме гимназията, която години наред подготвя успешни кадри за туристическия сектор. Стремим се чрез иновации и търсене на нови възможности и партньорства да подкрепяме кариерната реализация на нашите ученици“, посочи Елена Гергова. Преподавателите в гимназията Ваня Грънчарова и Мария Филипова дадоха за пример ефективното дуално обучение, което се провежда съвместно с бизнеса в града и осигурява на учениците ценни умения и опит в реална работна среда.

Ивелин Кичуков, председател на Българската асоциация за туризъм и асоцииран партньор на Катедрата, подчерта, че България има уникалната възможност да бъде лидер в здравния и други видове туризъм, като например историческия. Според него в управлението на дестинациите трябва да се наблегне на уникалността на всяка от тях, като в случая на България това могат да бъдат както природните, така и кулинарните, културните, историческите и други предимства. Проф. Янева допълни, че е необходимо да се постави акцент върху уникалността на основата на автентичността.

Пример за такава автентичност, свързана с балнеотрадициите у нас, е посещението на градските бани, които все още функционират активно във Велинград. За да насърчи развитието на този автентичен продукт, Сдружението на хотелиерите и ресторантьорите „Велинград и Западни Родопи“ планира да създаде фестивал „Честита баня“, в който чрез различни мероприятия да се празнуват уникалните традиции, свързани с културата на къпане и здравна превенция чрез богатството на водите. По думите на експерта от Сдружението Цвета Андонова във Велинград има и пети сезон – „златният сезон“, в който цъфтят боровете. В този сезон на преден план излиза климатолечението, което не трябва да бъде пренебрегвано и също е сред основните фактори за посещение на дестинацията.

„Здравният туризъм е една много добра основа за развитие на всесезонен туризъм и Велинград е лидер и по отношение на броя туристи през 12-те месеца на годината“, обяви Цвета Спасова – началник отдел „Туризъм и реклама“ към община Велинград. Тя цитира данните от ЕСТИ, според които през 2023 г. Велинград е посетен от над 360 000 туристи, а през първите осем месеца на 2024 г. туристите са 237 606. Цвета Спасова също подчерта значението на сътрудничеството между образованието и бизнеса за осигуряването на необходимите кадри за поддържането на ежегодния растеж в броя на туристите и високото качество на обслужване.

Това, което отличават Велинград като дестинация лидер и курорт за здравен туризъм в четирите сезона, е наличието на букет от биоклиматични фактори, минерална вода и висококвалифицирани специалисти, подчертаха д-р Таня Беличенова – главен експерт по балнеология, СПА, физикална и рехабилитационна медицина за дестинация Велинград и Западни Родопи в СПА хотел „Санте“, и д-р Илза Попова – директор на Специализираната болница за рехабилитация – Национален комплекс, филиал Велинград.

Проф. Еленита Великова, преподавател в катедра „Икономика на туризма“, представи модел на иновативно и мащабно решение за уелнес туризъма в България. В него ключово място заемат подобряването на инфраструктурата и услугите, развитието на персонализирани услуги, свързването на уелнес услугите с природата, както и развитието на дигиталните услуги и иновативните здравни и уелнес технологии. Част от тези подходи се прилагат от мениджърите във водещите СПА и уелнес хотели във Велинград, които по време на дискусията дадоха пример за иновативни продукти и специализирани услуги, които предлагат на своите клиенти.

Форумът завърши с видеопоздрав от студентите от трети курс, които споделиха защо туризмът е ценен, но и безценен за тях. Учениците от специалност „Производство на кулинарни изделия и напитки“ в ИПГИТ „Ал. Константинов“ демонстрираха кулинарните си умения в специално подготвен за събитието здравословен кетъринг в хотела домакин - „Гранд хотел Велинград“.

Галерия снимки от „Бранд България“, дестинациите лидери и  ролята на човешкия потенциал ...