Ректорът отправи апел към МОН за ангажираност по отношение студентските стажове и привличане на чуждестранни студенти

петък, 28 юни 2024 16:08

Как българското висше образование и бизнесът да гарантират на студентите добра кариера, а работодателите да получат подготвени кадри? Това беше акцентът на бизнес форума „Европа успява с качествено образование и отговорен бизнес“, организиран от „24 часа” в столичния хотел „Хилтън”. Участваха българският еврокомисар Илиана Иванова, образователният министър проф. д-р Галин Цоков, ректори и водещи работодатели.

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров отправи два апела към Министерството на образованието и науката – за подкрепа на студентските стажове и практики и за привличането на чуждестранни студенти.

„Работим активно с бизнеса, имаме стабилна партньорска мрежа, осигуряваща стажове и практики, но моят апел е МОН да продължи да подпомага изграждането на връзки с бизнеса. Другият ми апел е държавата чрез МОН, МВР и МВнР да застане зад усилията ни за привличане на чуждестранни студенти“, каза ректорът на УНСС. Той даде пример с посещенията си в Китай, където е сключил споразумение за обучение на 240 китайски студенти годишно, както и с Узбекистан, където се подготвя подобно сътрудничество. „В тези държави усилията за международно сътрудничество се подкрепят на държавно ниво и ни гледат резервирано, когато в делегацията ни няма представители на външно министерство или МОН“, каза проф. Димитров.

Ректорът разказа и за връзките със средното образование и бизнеса, които са приоритет на УНСС. „Направили сме две асоциации - на икономическите училища, в която членуват повече от 50 училища в страната,  и другата  - на езиковите гимназии, която сега развиваме и там членуват вече над 20 училища. Чрез различни състезания и съвместни инициативи полагаме усилия да привлечем младите хора. Бизнесът също активно се включва, осигурявайки наградния фонд. Тези усилия продължават и по линия на студентите. Организираме бизнес академии, чрез които надграждаме практическите умения на студентите“, уточни ректорът и посочи като най-успешни примери сътрудничеството с „Кауфланд“ и „Кока-кола“ като контрапункт на констатацията, че близо 2/3 от завършилите студенти нямат опит. 

Още тази есен образователното министерство прави второ издание на проекта „Студентски практики” с важен модул за въвеждане на дуалното обучение във висшето образование. Така практическото обучение ще се включи в бакалавърски и магистърски програми още от втори курс. 

Проектът „Студентски практики - 2” ще предоставя качествена професионална подготовка на студенти в реални работни условия.

„Това е един от най-успешните европейски проекти в образователната система, който пряко свързва хиляди студенти с техните работодатели. Когато обучението е насочено към практиката, има много по-качествено формиране на професионални компетентности“, каза министър Цоков. И обясни, че след втори курс студентите ще имат възможност да получават конкретни умения в работна среда, а в университета ще доразвиват основните си знания, като целта е да се изградят като специалисти още докато учат.

Наесен стартира и българо-швейцарският проект „Дoмино 2” за дуалното образование в професионалните училища. Успешен е и проектът „Ученически практики”, който предоставя практическо обучение в реална работна среда.

„Българското образование става по-добро и това се вижда от всички индикатори, които измерват неговото качество пред последните години. Делът на висшистите, които остават у нас, нараства с 10 пункта до 85%, което е средно ниво за ЕС“, каза Георги Стойчев. Той показа данни, според които за последните 10 години спад има в броя студенти в социалните, стопанските и техническите науки. Единствените две области, където има увеличение на студентите, са „Педагогика” и „Здравеопазване”.

Тъй като бизнесът изпитва все по-голям глад за кадри с добро образование, изходът е във включването във висшето образование на по-голям процент от етническите малцинства и привличането на повече чуждестранни студенти. Това бе един от изводите на форума „Европа успява с качествено образование и отговорен бизнес”. 

„България е нетен донор на студенти, а около 8% от студентите са чужденци, но трябва да гоним поне 12%. Сега привличаме почти ексклузивно студенти от Европа, а трябва да обърнем внимание и да привлечем такива от останалите региони“, каза Георги Стойчев от екипа, който изготвя Рейтинговата система на висшите училища.

Основната причина, която спира университетите у нас да привличат чуждестранни студенти, са административните пречки, с които се налага да се сблъскват постоянно висшите ни заведения, беше подчертано в изказването на ректора на УНСС.

От страна на нашия университет във форума взеха участие доц. д-р Янко Христозов, зам.-ректор по международната дейност, г-жа Гергана Кирилова, директор на дирекция „Кабинет на ректора“ и Илиян Чабуклийски, председател на Студентския съвет.

Галерия снимки от Ректорът отправи апел към МОН за ангажираност по отношение студентските стажове  ...