Преподаватели от факултетите „Международна икономика и политика“ и „Икономика и инфраструктура“ се обучаваха на интерактивни и иновативни методи на преподаване
По предложение на ректора на УНСС проф. д-р Димитър Димитров с цел повишаване на качеството на образованието и във връзка с предстоящите процедури по програмна акредитация на професионални направления и специалности от регулираните професии в УНСС се провеждат поредица от семинари на тема „Интерактивни и иновативни методи на преподаване за повишаване качеството на обучението“.
„Семинарите са във връзка с новите моменти, които Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) е включила в оценяването и акредитацията на професионалните направления и специалностите от регулираните професии. Това е вторият семинар, участници в който са преподавателите от факултетите „Международна икономика и политика“ и „Икономика и инфраструктура“. Обучението е по факултети, защото във всеки факултет има специфика и тази специфика трябва да бъде отразена“, разясни проф. д-р Янка Тоцева, директор на Центъра за иновативни образователни технологии и ръководител на катедра „Педагогика“, която води семинарите. Повишаването на качеството на преподаването е заложено освен в новите изисквания на НАОА и Стратегията за развитието на висшето образование, но е и акцент в провежданата политика на УНСС.
Проф. д-р Янка Тоцева, един от водещите специалисти в България по интерактивни и иновативни методи в преподаването, преподавател с дългогодишен опит и множество трудове по темата и специалист по андрагогика, наука за обучението и образованието на възрастни, запозна колегите от двата факултета със същността, основните характеристики и практическото прилагане на интерактивните и иновативните методи, като акцентира на разликите между тях.
„Целта на интерактивните методи е да предизвикат активност при студентите чрез смяна на ролите на обучаващия и обучавания, чрез свободата на избор на средства, време, място, ритъм на учене, студентите самостоятелно да достигнат до познанието, а иновативните техники са нововъведенията, новостите. Съвременният университет, за да бъде иновативен трябва да е „платформа“, „социална среда“ и „място за наука“, каза проф. Тоцева.
Преподавателите от катедра „Политология“ заедно с декана на факултет „Международна икономика и политика“ доц. д-р Светла Бонева дискутираха нововъведението изкуствен интелект в образователните програми. „Има футуристични сценарии, че изкуственият интелект ще замести учителя, но аз мисля, че винаги ще има нужда от учители, защото ние, освен конкретните знания, ги учим и на социални взаимоотношения, възпитаваме емоционално и морално“, каза доц. д-р Светла Бонева.
![]() |
Темата за използването на социалните медии в съвременните предизборни кампании също беше дискутирана, като изводите бяха, че ролята на интернет медиите става все по-значима за сметка на печатните материали, плакати, вестници, диплянки. „Фейсбук, първоначално замислен като мрежа, постепенно се превърна в медия, която активно се използва заедно с другите социални медии за политика, бизнес, образование. Всеки един от нас има своя медия“, каза проф. д-р Янка Тоцева. Тя засегна и темата за игровизацията (Gamification), прилагането на игрови технологии в процеса на усвояване на знанията – социални, компютърни игри, театър – раздаване на различни роли, които обучаващите се да изиграят.
Специално внимание се обърна на използването на модерните дигитални образователни технологии, приложими в процеса на обучение във висшите училища, както и на добрите практики, които е желателно да се опишат и споделят.
Провеждането на дейности за повишаването на квалификацията на преподавателите от висшите училища е изискване, разписано в Критериите за програмна акредитация на професионално направление/специалност от регулираните професии в съответствие с ESG част 1 (1-10) и по смисъла на чл. 78, ал. 3 от ЗВО. По-конкретно това е посочено в Стандарт 1. Политика за осигуряване на качеството, при който като количествени индикатори са записани: N1.1.2. Средногодишен относителен дял (в проценти) преподаватели, участвали в обучения за повишаване на квалификацията (спрямо общия им брой в съответната година) (тегло 3). N1.2.1. Средногодишен брой събития, организирани и проведени в ПН/СРП, свързани с осигуряване на неговото качество (обучения, семинари, кръгли маси и др.) (тегло 3). Също така в Стандарт 3. Обучение, преподаване и оценяване, ориентирани към обучаваните има специфичен индикатор, който може да се подкрепи с доказателства относно придобита квалификация за използване на интерактивни методи за обучение: N3.1.1. Относителен дял (в проценти) задължителни и избираеми дисциплини в ПН/СРП с учебни програми, изискващи ползване на интерактивни методи за обучение (спрямо общия им брой в текущата учебна година) (тегло 2).