Центърът за иновативни образователни технологии проведе два семинара за преподаватели от Юридическия факултет

сряда, 29 май 2024 16:18

Центърът за иновативни образователни технологии организира два семинара за преподавателите от Юридическия факултет - „Интерактивни и иновативни методи на преподаване за повишаване качеството на обучението“ и „Как да направим упражненията интерактивни“. Обучението се проведе по предложение на ректора на УНСС проф. д-р Димитър Димитров във връзка с предстоящите процедури по програмна акредитация на професионални направления и специалности от регулираните професии.

Проф. д-р Матилда Александрова, зам.-ректор по учебната дейност и проф. д-р Янка Тоцева, директор на Центъра за иновативни образователни технологии и ръководител на катедра „Педагогика“

Проф. д-р Матилда Александрова, зам.-ректор по учебната дейност, откри семинара като наблегна на факта, че той е част от цялостната политика на УНСС за повишаване на качеството на учебно-преподавателската дейност. Тя разясни, че тези семинари са във връзка с новите моменти, които Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) е включила в оценяването и акредитацията на професионалните направления и специалностите от регулираните професии, включително и за предстоящата акредитация по професионално направление „Право“ като регулирана професия.

„Това е първият семинар в такъв формат – обучение по факултети, защото във всеки факултет има специфика и тази специфика трябва да бъде отразена. Има доста нови моменти в процедурите по акредитация, важен акцент е фокусът върху качеството на преподавателската работа и включването на интерактивни и иновативни методи на преподаване в този процес. Освен като изискване на НАОА, повишаването на качеството на преподаването е заложено и в Стратегията за развитието на висшето образование“, каза проф. Александрова като изрази своето задоволство, че именно проф. д-р Янка Тоцева ще води семинарите, тъй като тя е „един от водещите специалисти в България по интерактивни и иновативни методи в преподаването, преподавател с дългогодишен опит и множество трудове по темата и специалист по андрагогия, наука за обучение на възрастни хора“.

„Целта на семинара е да се запознаят преподавателите със същността, основните характеристики и практическото прилагане на интерактивните и иновативни методи на преподаване в академичната лекция и семинарните упражнения“, каза директорът на Центъра за иновативни образователни технологии и ръководител на катедра „Педагогика“ в УНСС проф. д-р Янка Тоцева. Тя проведе двата семинара като първият семинар беше за всички преподаватели от факултета, титуляри на дисциплини, които четат лекционни курсове, главни асистенти и асистенти, които водят семинарни упражнения, а вторият бе фокусиран към новоназначените асистенти и тези със стаж до три години.

Проф. д-р Янка Тоцева запозна присъстващите с видовете интерактивни методи, чиято цел е да провокират активното участие на студентите. Представи същността, основните характеристики и практическото приложение на интерактивните и иновативни методи на преподаване, както и трите категории интерактивност. Анализира видовете интерактивни системи за учене, методологическите предпоставки и методическите подходи за организиране на съдържанието и технологията на представяне на базата на познаването на възрастовите и социално-емоционалните характеристики на аудиторията. Специално внимание обърна на използването на модерните дигитални образователни технологии, приложими в процеса на обучение във висшите училища.


Провеждането на дейности за повишаването на квалификацията на преподавателите от висшите училища е изискване, разписано в Критериите за програмна акредитация на професионално направление/специалност от регулираните професии в съответствие с ESG част 1 (1-10) и по смисъла на чл. 78, ал. 3 от ЗВО. По-конкретно това е посочено в Стандарт 1. Политика за осигуряване на качеството, при който като количествени индикатори са записани: N1.1.2. Средногодишен относителен дял (в проценти) преподаватели, участвали в обучения за повишаване на квалификацията (спрямо общия им брой в съответната година) (тегло 3). N1.2.1. Средногодишен брой събития, организирани и проведени в ПН/СРП, свързани с осигуряване на неговото качество (обучения, семинари, кръгли маси и др.) (тегло 3). Също така в Стандарт 3. Обучение, преподаване и оценяване, ориентирани към обучаваните има специфичен индикатор, който може да се подкрепи с доказателства относно придобита квалификация за използване на интерактивни методи за обучение: N3.1.1. Относителен дял (в проценти) задължителни и избираеми дисциплини в ПН/СРП с учебни програми, изискващи ползване на интерактивни методи за обучение (спрямо общия им брой в текущата учебна година) (тегло 2).

Галерия снимки от Центърът за иновативни образователни технологии проведе два семинара за преподав ...