Асоциацията на езиковите училища в България се увеличи с шестима нови членове
Асоциацията на езиковите училища в България, която беше учредена на 3 април тази година от 6 училища, се увеличи с още 6. Те бяха приети на среща-дискусия в Учебно-оздравителната база на УНСС в с. Равда.
Сдружението, регистрирано по инициатива на ректора проф. д-р Димитър Димитров, прие Английска езикова гимназия „Гео Милев“, гр. Бургас; ЕГ „проф. д-р Асен Златаров“, гр. Хасково; 32 СУИЧЕ „Св. Климент Охридски“; ПГПЧЕ „Алеко Константинов, гр. Правец; ГПЧЕ „Симеон Радев“, гр. Перник; 33 ЕГ „Света София“, гр. София.
Училищата, които учредиха асоциацията са: „Първа английска езикова гимназия“, гр. София, „Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“, гр. София, 203. ПЕГ „Свети Методий", гр. София, 22. СЕУ „Георги С. Раковски“, гр. София, 133. СУ „А. С. Пушкин", гр. София, 18. СУ „Уилям Гладстон", гр. София, ЕГ „Д-р Петър Берон“, гр. Кюстендил.
Ректорът проф. Димитров изтъкна, че идеята на Асоциацията е да съдейства за постигане на добре координирана съвместна дейност между самите езиковите училища, и езиковите училища и УНСС. Той даде пример с Асоциацията на икономическите училища в България и нейния дългогодишен опит в комуникация със средните училища и организиране на различни състезания. „Може да се създаде гъвкава мрежа, която да разпространява информация, включително и как да бъдат стимулирани учениците да учат повече. Когато обмисляхме как да стартира тази инициатива сме се водели от модерното разбиране, че образование трябва да е в синхрон във всички му степени.“
Председателят на Асоциацията и ръководител на катедра „МИО и бизнес“ доц. д-р Васил Петков изрази желание да продължи обмена на добри практики и в частност, тези, насочени към внедряване на новите технологии в образованието. Като част от съвместната работа той предлага още да се организират езикови състезания, както и такива за есе на чужд език, по дебати и спорт. Предложенията бяха доразвити в хода на обсъжданията. В рамките на тридневната среща бяха обсъдени възможните пресечни точки за бъдещото сътрудничество, някои от които ще се реализират още с началото на новата учебна година.
Проф. д-р Матилда Александрова, зам.-ректор по учебната дейност, предложи „Асоциацията да се заяви с един сериозен анализ, базиран на проблемните области, от който по естествен начин да произлязат и конкретните инициативи.“ Проф. Александрова обърна внимание, че сме част от мрежа на големи европейски университети ENGAGE.EU и един от работните пакети на този проект е насочен към разпространение на резултатите към заинтересованите страни и привличане на училища, които да работят за стратегическите цели на устойчивото развитие. „Тази международна мрежа вече работи със средните училища, като се организират състезания на английски език. В тях могат да се включат и членовете на Асоциацията“. Тя предложи и други съвместни дейности като семинарите за изкуствен интелект, за дигитализация, работилници, уъркшопи, както и участие в започналите от тази година пробни изпити във формат ДЗИ.
Доц. д-р Антония Пенчева, ръководител на катедра „Чужди езици и приложна лингвистика“ и председател на Съюза на преводачите в България, даде пример за работещ модел Националното състезание по чужди езици „Интелектика“, на което тази година УНСС е партньор. Тя уточни, че харесва формата, защото е забелязала голям интерес и от ученици, и от учители и допълни, че бонус за учениците е фактът, че резултатите от състезанието се считат за приемен изпит по чужд език в УНСС. Доц. Антония Пенчева предложи Асоциацията да организира такива състезания и по други чужди езици, освен английски.
проф. д-р Матилда Александрова и доц. д-р Светла Бонева |
Доц. д-р Светла Бонева, гл. секретар по научноизследователските проекти, продължи темата за връзката на 9-те университета в Алианса ENGAGE.EU., която очертава нова тенденция в развитие на европейското висше образование чрез създаване на клъстери. Тя сподели за последната среща на университетите, на която отново е била подчертана важността от развитие на европейските изследователски пространства, което включва и активна работа от страна на университетите за изграждане на връзката между средното и висшето образование. Доц. Светла Бонева обърна внимание за ползите за студентите на УНСС, реципрочно на учениците, които ще кандидатстват, в гарантираните стипендии, ползването на английския език и др.
Много конкретни идеи дойдоха от членовете на Aсоциацията. Г-жа Величка Стойчева, директор на 18. СУ „Уилям Гладстон“ насочи вниманието към сериозната нужда от кариерни консултанти. В подсигуряване на такива консултанти от страна на УНСС тя вижда едно много добро сътрудничество.
Г-жа Радина Младенова, зам.-директор и г-жа Величка Стойчева, директор на 18. СУ „Уилям Гладстон“ |
Г-жа Даниела Борисова, директор на 133. СУ „А. С. Пушкин", гр. София посочи, че подходящата възраст за кариерно ориентиране е 10-11 клас, а в 12 клас да бъдат информирани за допълнителните възможности, които предлага университета. Тя сподели, че намира за изключително полезно за кариерното ориентиране, изредените и обяснени на достъпен език специалностите, които се изучават в Университета в извънредния брой на „Вестник на УНСС“ и допълни, че веднага е изпратила информацията на свои ученици.
Директорът на ЕГ „проф. д-р Асен Златаров“ в гр. Хасково г-н Деян Янев сподели опит с организиране на Дни на кариерното развитие и запозна присъстващите с богата програма от срещи с университети, включително и УНСС, както и с различни институции и специалисти. Научният капацитет, който има Университета може да бъде много полезен на средните училища. Той каза още: „Тук съм, защото виждам перспектива в начинанието, директорите имаме нужда от научна подкрепа и кураж, за да продължим да надграждаме.“
![]() |
Г-жа Мариана Ведричкова, старши учител от АГ „Гео Милев“ в гр. Бургас, сподели за общинско онлайн състезание, което правят на английски език за техния патрон и предлага да се провеждат такива ученически състезания, в които УНСС да участва.
Обсъдиха се проблеми и в поведенческите модели, социалните умения, уменията да проявяват емпатия, които системни проблеми се проектират и във висшето образование „със страшна сила“.
За заместник-председатели на Асоциацията бяха избрани 133. СУ „А. С. Пушкин", гр. София и 203. ПЕГ „Свети Методий", гр. София.
Г-жа Даниела Борисова, директор на 133. СУ „А. С. Пушкин" и г-жа Таня Трапова, директор на 203. ПЕГ „Свети Методий" |
В края на срещата доц. д-р Васил Петков обобщи, че са навлезли до сериозна проблематика и са откроени възможности и перспективи. Той обособи инициативите в три групи – за учениците, за учителите и за Асоциацията. „Всички се обединяваме около идеята Асоциацията на езиковите училища в България да стане глас и да добие публичност. Всички са убедени в нейната полза и искат тя да се развиват.“