Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС: Минаваме през съществена трансформация, която е плод на много усилия и екипен дух

петък, 04 ноември 2022 11:47

Ректорът на УНСС за проведения наскоро Академичен съвет в базата на университета в Равда, за кандидатстудентската кампания, за новите специалности, научноизследователската дейност и управлението по време на криза.

Господин ректор, за първи път след 3-годишно прекъсване Академичният съвет на УНСС се събра присъствено в Учебно-оздравителната база – Равда, кои от обсъдените теми бихте откроили като приоритетни?

Беше много ценно след толкова дълго прекъсване да се съберем в присъствен формат. Минаваме през съществена трансформация, за която положихме много усилия и която тепърва ще изисква още много работа от гледна точка на регламентиране на нормативната база и концептуално осмисляне.

Само няколко примера – преминахме на онлайн обучение, кандидатстването е онлайн, провеждаме заседания, съвети и журита онлайн. Зад това стоят усилията на страшно много хора. Те трябва да изработят промените и документално, да са нормативно издържани, за да може Академичният съвет да ги одобри.

От друга страна вече минават три години от мандата ми като ректор и могат да бъдат направени някои изводи, както за провеждането на кандидатстудентската кампания, така и за научно-изследователската дейност. Мисля, че на всички колеги им беше много приятно да участват в едно такова обсъждане.

Кои от обсъдените теми ще са във фокуса на вниманието през следващите години?

Има няколко важни направления, по които трябва да работим. Обсъдихме учебната дейност и резултатите от приемането на новите учебни планове. Направените анализите сочат, че катедрите нямат проблеми с натоварването при намаляването на часовете от 400 на 360. Това е едно от моите обещания при избирането ми за ректор. Уверих се, че има разбиране за реформата в учебните планове. Повиши се избираемостта на дисциплините, върнаха се голяма част от упражненията, а това беше и основна критика от предишни промени в учебните планове.

Имам за цел да не загубим нито една специалност, нито един преподавател да не остане без натоварване.

Богатото портфолио от икономически специалности е наш основен капитал. Но за всяка една ще трябва индивидуален подход, за да бъде представена по атрактивен за кандидат-студентите начин.

Учебната дейност е винаги водеща и е приоритет. Имахме едно много добра кампания тази година, но сме на предела да поддържаме същия прием със старите средства. За да запазим нивото трябва да сме иновативни.

Предвиждаме разработването на мобилно статистическо приложение, което да помага на всички ръководители на катедри да получават информация в реално време за приема на бакалаври и магистри - какви са кандидат-студентите, от къде идват, какъв успех имат. И всичко това ще е лесно достъпно през телефон.

Бяха направени много полезни предложения в тази насока. Съвсем скоро ще създадем и Консултативен съвет по кандидатстудентската кампания, който да подпомага приема спрямо очакванията на новите кандидат-студенти.

На съвета бе избран нов заместник-ректор по учебната дейност. Какво наложи тази смяна и какви са вашите очаквания към новия заместник-ректор?

Нашата работа като ръководство е екипна. Налага се всички заедно да взаимодействаме помежду си. Не е тайна, че имаше проблеми с класирането след втори курс. Те бяха преодолени, но имаше и други въпроси, които от мениджърска гледна точка трябваше да бъдат решавани по различен начин. Затова се наложи смяната на зам.-ректора по учебната дейност. Въпреки различията оценявам високо усилията на проф. д-р Мирослава Раковска и благодаря за съвместната работа.

Това, което се очаква от заместник-ректора по учебната дейност, а и от цялото ръководство, е да се решават проблемите, да се търсят нови начини за облекчаване на работата на преподавателите, на администрацията и особено на студентите. Трябва да бъдем по-активни в кандидатстудентската кампания. Да търсим по-добри резултати. За това се наложиха тези управленски промени.

Излезе оценката Ви за изпълнение на заложените от МОН политики, която за малко не достига максималната, заради публикационната активност. Ще има ли новини и по линия на научноизследователската дейност?

Трябва да подчертаем, че общата оценка е отлична, въпреки балната скала на Министерство на образованието. Оценка 3,95 е отлична оценка при максимална 4.0. Това не е оценка на ректора, тя е за всички, защото всички имат принос в нейното постигане. Критериите са подредени по студентски политики, учебна дейност, взаимодействие с други организации и др.

Нашият университет стои стабилно и много добре се вписва и в национален, и в международен план и то в години, които са турбулентни за целия свят. Това става с много работа и екипност. Създадохме клъстери с други университети за участието ни в проекта ENGAGE.EU, активно кандидатстваме по проекти и печелим европейско финансиране, разработваме съвместни програми с други университети, стимулираме предприемачеството  и още много други. Това са дейности, които са заложени в политиката ми на управление и ние успешно ги изпълняваме. Стремим се към крайни цели за още две години, които са заложени в програмата и  според оценката на МОН вървим по правилния път.

Колкото до научноизследователската дейност - традиционно акцентът винаги е бил върху учебната дейност. За това беше и част от дискусията в Радва - че ние първо сме преподаватели, после изследователи. Има известно разделение на БАН и институции. Искам да подчертая и друго - оценките там се взимат за период от три-четири години назад, така че трудно можем да се пренастроим към новите изисквания и резултатите да са видими веднага.

Тези нови изисквания съществуват и последните 2-3 г. Като ръководство ние предприехме доста инициативи, които целят подобряването на научноизследователската дейност и главно публикационната дейност, защото тя се мери много сериозно, а оттам зависи бюджета на университета, както и това дали сме изследователски университет.

За част от мерките и успешните резултати колегите знаят. Нашето списание Economic Alternatives вече е индексирано в Scopus. Даде се възможност за финансиране на сборници в Scopus и Web of Science. Въведоха се нови правила за провеждане на научноизследователските проекти, като се набляга повече на публикациите, не толкова на формалната дейност. Увеличи се финансирането на тези проекти. Всички разходи за публикации, включително индивидуални, могат да бъдат поети от университета. Кандидатстваме за финансиране към фонд „Научни изследвания“ с 12 проекта, които подготвихме през последните месеци, нещо, което не се е случвало през последните години.

Последната инициатива, която беше приета на Академичния съвет е, че се увеличиха над 20 пъти средствата за стимулиране на научноизследователска и публикационна дейност - от 15 000 на 300 000 лв. Дадохме възможност на факултетите също да стимулират своя състав. Искаме всички да разберат, че това е важно за целия университет. По това ни оценяват и се надявам, че съвсем скоро ще има видими резултати.

Обявихте нови специалности – разкажете повече за тях, как беше взето решението за разкриването им?

Стъпваме в няколко нови направления. Става дума за проект, по който работим две години докато намерим добрата формула как да се реализира. Проведохме разговори с учители, директори, с бизнеса, с държавни институции, министерства, кметове, които изразиха безрезервна подкрепа.

Създадохме две нови катедри, които да задвижат механизма по създаването на тези специалности. Първата специалност е Педагогика на обучението по икономика и информатика. Другите две специалности са в областта на информатиката – „Киберсигурност и електронно управление“, Компютърна обработка и анализ на данни (Data Science). Четвъртата нова специалност дойде от факултет Икономика и политика – „Приложна лингвистика“.

Подготовката на документите за акредитация беше извършена в много кратък срок и с много голям ентусиазъм от всички, които участваха. Поздравявам колегите, които направиха учебните планове, които приехме сега в Равда. Те подготвиха няколко стотин страници за оценките и доклада за акредитация.

Наложи Ви се да управлявате университета в серия от кризи – ковид, война, политическа криза, енергийна, инфлация…Като специалист по сигурност и управление на кризи, успяхте ли да осигурите сигурност за университета?

Трудно се управлява в криза. Още с встъпването ми в мандата МОН намали държавната поръчка с 40%. И това ако не е криза! Въведохме такива мерки, че интересът към УНСС да остане непроменен и успяхме да увеличим в пъти платения прием. Нито един служител и нито един преподавател не остана на улицата.

Веднага трябваше да се заема и с недостроения най-нов корпус, защото имаше реална опасност университетът да връща към финансиращия орган 5 млн. лева от бюджета си заради забавяния.

Знаете, че при кризата с Ковид за два дни успяхме да преминем към онлайн обучение и не направихме пауза в учебния процес. По време на пандемията се наложи така да работим, че хем да спазваме разпоредбите, хем да сме новатори в това отношение. Направихме и промени в приема по специалности в първи курс, в новите учебни планове, в кандидатстването – вече може да се извършва изцяло онлайн и записването на студентите също става онлайн. Това е голямо улеснение за всички.

Променихме и продължаваме да променяме философията на кандидатстудентската кампания. Всичко, което беше на хартиен носител и срещи на живо, трябваше да намери адекватна реализация онлайн. Успяхме не само да не загубим студенти, но и увеличихме приема.

Имаше доста мерки по отношение на бюджета, свиване на разходите, много мерки за енергийна ефективност.

Допълнителните познания и фокусът върху управлението на кризи, определено ми бяха от полза. Трябваше да се обръща внимание на всеки малък детайл, за да не се разрасне кризата още повече.

Днес, поглеждайки назад, съм удовлетворен от резултата - няма нито един освободен преподавател, на няколко пъти увеличихме заплатите и успяхме да догоним инфлационния индекс. Както ми каза една дългогодишна служителка: „За първи път някой ректор за 2 години вдига над 4 пъти заплатата“.

Освен това намалихме заетостта на преподавателите без от това да пострада заплащането им.

Подобрихме чувствително условията за живот в общежития. Благодарение на добрата колаборация със Студентския съвет и Националното представителство на студентските свети, получихме 10 милиона лева държавна помощ за ремонт на общежития. Не само получихме, но и успяхме да ги усвоим. В условията на гигантски скок на цените имаме един напълно ремонтиран блок и два в процес на довършване.

Накрая искам да подчертая - за всички тези работи ректорът има принос, но най–важното е, че всички си обединихме усилия да извършим голямата трансформация!

Благодаря Ви за екипния дух, колеги!

Галерия снимки от Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС: Минаваме през съществена трансформац ...