Десислава Милушева: Университетската библиотека ще предлага услугите си и дистанционно

вторник, 09 февруари 2021 9:47

За промените, които налага пандемията, и за необходимостта от дигитализация разговаряме с новия директор на Университетската библиотека Десислава Милушева

Г-жо Милушева, поехте ръководството на Университетска библиотека с много нови идеи, какво да очакват студентите на УНСС?

Предвид обстановката в страната искам да реализираме по-иновативни услуги. Работим по разработването на система, чрез която да предлагаме информационните си услуги дистанционно на всички наши потребители. Направили сме и цикъл от обучения, които да стартират през втория семестър. Идеята е да подпомогнем младите преподаватели и докторанти по отношение на научните публикации. Това е много важно за тяхното последващо развитие и се надяваме да сме от полза. Когато ситуацията се подобри, имаме идея за набиране на доброволци, които да помогнат за реализирането на някои проекти за създаването на по-интерактивна среда на комуникация с нашите потребители. В момента работим по обновяване на уебстраницата на библиотеката, за да постигнем по-графично представяне на информацията. Ще направим по-добра подредба на менютата, най-вече по отношение на електронните услуги и ресурси, за които поддържаме абонамент.

Дигитализират ли се фондовете и какъв ще е достъпът до тях?

Ние имаме много богати фондове, включително документи, които представляват историческа ценност. Продължаваме да развиваме своите дигитални колекции с осигурен достъп до пълния текст на документите. Ще се постараем да осъвременим софтуера, който използваме в момента. Работим и по инициатива за попълване на базата данни SEO с публикации на университета, които да придобият публичност и тежест в научните среди.

Ще можем ли да ходим на библиотека онлайн?

Искаме да дадем възможност на нашите потребители да се регистрират и да имат достъп до услуги и ресурси онлайн. Поддържаме абонамент за бази данни със статии, електронни книги, както и други документи. Ще се стремим колкото е възможно повече материали да се предлагат електронно. Работим и по въпроса студентите да могат да връщат книги и учебници в извънработно време. Предлагаме възможността за дистанционно презаписване на документи и дистанционното им връщане. Ще стартираме и нова фейсбук страница, тъй като това е най-бързият комуникационен канал за връзка със студентите. Там ще бъдат отразявани новини за нови книги и учебници, научни материали и информация за всичко свързано с библиотеката. Това допълнително ще улесни нашите потребители по отношение на материалите, които могат да използват.

Какво е най-важното нещо, което кандидат-студените трябва да знаят за библиотеката?

В началото на всяка академична година правим седмица за първокурсниците, за да ги запознаем с процесите на работа и как успешно, бързо и лесно да намират информацията, която им трябва. Целта е всички потребители да имат възможности за свободно ползване на наличната информация. Една от главните задачи, по която работим е актуализация на библиотечно-информационната система. Ще заложим основно на две неща – интегрирано търсене в библиотечния каталог и електронните ни ресурси и на дистанционното вземане, презаписване и връщане на документи.

Голяма част от фонда на библиотеката е на свободен достъп и осигурява огромен обмен на информация. Най-важното е, че потребителите на библиотеката винаги ще получават напътствия и помощ от колегите как да се сдобият с търсената от тях информация.

Галерия снимки от Десислава Милушева: Университетската библиотека ще предлага услугите си и дистан ...