Студенти от катедра „Международни отношения“ дискутираха политическите ефекти от фалшивите новини
Европейският съвет за външни отношения в партньорство с катедра „Международни отношения“ организираха дискусия със студенти от специалностите „Международни отношения“ и „Европеистика“ за политическите ефекти от фалшивите новини и как да им противодействаме. Специален гост беше Н. Пр. Кристоф Айххорн, посланик на Федерална република Германия в България. Събитието беше открито от проф. д-р Мирослава Раковска, зам.-ректор по учебната дейност, която приветства госта и участниците.
![]() |
Зам.-ректорът проф. д-р Мирослава Раковска |
Посланик Айххорн сподели със студентите своя опит от дипломатическата си кариера, когато е трябвало да реагира на фалшиви новини и ги призова да проявяват повече лична отговорност и да имат критична преценка при ползването и споделянето на информация и съдържание в публичното пространство, в т.ч. в социалните мрежи. Той подчерта, че ролята на съвременните медии е не да бъдат „портиер“ на информационния поток, а да бъдат в ролята на „морски фар“, който хвърля светлина и ни ориентира в безграничността на информационния потоп, който ни залива. В този дух беше и темата на дискусията „Как да повишим устойчивостта си срещу фалшиви новини“.
![]() |
Н. Пр. Кристоф Айххорн |
Г-жа Весела Чернева, заместник-директор на Европейския съвет за външни отношения и ръководител на софийския офис на организацията, представи изследване на обществените нагласи в девет европейски страни за доверието в политическите институции, експертите и медиите в екстремните условия на КОВИД-кризата и възможностите за манипулация в условия на страх.
![]() |
Г-жа Весела Чернева |
Доц. д-р Пламен Ралчев, ръководител на катедра „Международни отношения“ и модератор на дискусията, насочи вниманието на студентите към проблема за авторитета, властта и отговорността при създаването на информационно съдържание в онлайн пространството и неизбежната необходимост от регулиране, за да се избегне пандемията от фалшиви новини. Той посочи, че масовото потребление е довело до много фалшиви стоки, а масовата информационна среда в своето виртуално разширение – до манипулиране на съзнанието чрез създаване на фалшиво съдържание.
![]() |
Доц. д-р Пламен Ралчев |
Участниците в дискусията обсъдиха различни случаи на фалшиви новини и реакциите, които са предизвикали.
![]() |
В Голямата конферентна зала |