Академична лекция на проф. Валентина Драмалиева
Академична лекция на тема „Бизнес етика или защо „Приятелството си е приятелство, а сиренето е с пари“ изнесе проф. д-р Валентина Драмалиева от секция „Философия“ към катедра „Политическа икономия“. На събитието в зала „Тържествена“ присъстваха декани на факултети, преподаватели, студенти.
В зала "Тържествена" |
Доц. д-р Лилия Йотова, декан на Общоикономическия факултет, посочи, че по традиция факултетът организира лекции при придобиване на по-високи академични длъжности. Проф. Драмалиева е новият професор по философия, дългогодишен член на колегията, човек с висок авторитет и ценности, изявен изследовател и преподавател, радетел на етичните отношения, изтъкна доц. Йотова. Тя открои научните постижения на проф. Драмалиева и й пожела нови успехи като преподавател, заел водещо място в академичното представителство на катедрата, факултета и университета.
Доц. Йотова открива академичната лекция. Вдясно: проф. Драмалиева |
Фразата „Приятелството си е приятелство, а сиренето е с пари“ е позната, тя се използва като аргумент за противопоставяне на морала и бизнеса, аргументира избора на темата проф. Драмалиева. Но твърдението е неоснователно, то може да онагледи бизнес етиката, да осветли възможностите за прилагане на етични стандарти в бизнеса, конкретизира лекторът.
Проф. Драмалиева |
В презентацията си проф. Драмалиева разшифрова въпроса „Какво е бизнес етика?“, спря се на етическите стандарти в бизнеса, коментира към кои същностни характеристики се прилагат и адаптират. Тя изтъкна разликите между етичните норми, разгледа стандартите в бизнеса според връзката им с житейските морални стандарти, типовете „универсални“ (приложими), „неприложими“, „променени“ и „специфични“ норми.
Въпроси към лектора |
Аристотел определя приятелството като безкористно отношение, но в бизнеса всички отношения са користни и затова в тази сфера приятелството е невъзможно, посочи проф. Драмалиева. В бизнеса може да има етика, но сиренето наистина трябва да е с пари, метафорично изведе тезата лекторът. Проф. Драмалиева разгледа правилата на бизнеса като делова игра, направи изводи и посочи, че етичните стандарти там варират в зависимост от отношенията на фирмено ниво, между самите фирми и при крайните потребители. Тя се спря на добрата бизнес практика, стимулирането на етическо поведение на пазара, съблюдаването на морални стандарти в интерес на всички участници в бизнеса. Зачитането на етическите стандарти е оправдана инвестиция и икономическа далновидност, изтъкна проф. Драмалиева.