Първо по рода си изследване за икономическия принос на медиите представиха в УНСС

вторник, 28 февруари 2023 16:44

Разглеждате снимки от Първо по рода си изследване за икономическия принос на медиите представиха в УНСС

Вижте пълен текст на Първо по рода си изследване за икономическия принос на медиите представиха в УНСС

Събитието е в рамките на инициативите по повод 15 години от създаването на катедра „Медии и обществени комуникации“ на УНСС и придобиването на статут на катедра на ЮНЕСКО. Специален гост на събитието беше зам.-министърът на културата с ресор „Сценични изкуства, художествено образование и авторско право” Марина Василева.

Събитието е в рамките на инициативите по повод 15 години от създаването на катедра „Медии и обществени комуникации“ на УНСС и придобиването на статут на катедра на ЮНЕСКО. Специален гост на събитието беше зам.-министърът на културата с ресор „Сценични изкуства, художествено образование и авторско право” Марина Василева.

&bdquo;Изследването е основа за създаването на ефективна и ефикасна политика в областта на медиите с прецизна доказателствена база, но и важен инструмент в научната и преподавателска дейност в областта на медиите, който очертава средата и перспективите за развитие на нашите студенти от катедра <span>&bdquo;</span>Медии и обществени комуникации&ldquo;, каза проф. д-р Димитър Димитров.

„Изследването е основа за създаването на ефективна и ефикасна политика в областта на медиите с прецизна доказателствена база, но и важен инструмент в научната и преподавателска дейност в областта на медиите, който очертава средата и перспективите за развитие на нашите студенти от катедра Медии и обществени комуникации“, каза проф. д-р Димитър Димитров.

Марина Василева благодари на проф. д-р Димитър Димитров за поканата, както и на доц. д-р Биляна Томова и гл. ас. д-р Диана Андреева-Попйорданова, че работят в тази посока и посочи: &bdquo;Диалог за икономическия принос на културните и творчески индустрии трябва да има, те трябва да бъдат припознати, защото са изключително мощен инструмент за цялото икономическо развитие на страната ни, затова съм много щастлива, че съм тук и съм част от този форум&ldquo;.

Марина Василева благодари на проф. д-р Димитър Димитров за поканата, както и на доц. д-р Биляна Томова и гл. ас. д-р Диана Андреева-Попйорданова, че работят в тази посока и посочи: „Диалог за икономическия принос на културните и творчески индустрии трябва да има, те трябва да бъдат припознати, защото са изключително мощен инструмент за цялото икономическо развитие на страната ни, затова съм много щастлива, че съм тук и съм част от този форум“.

&bdquo;Специално благодаря на Министерство на културата, от което имахме институционална подкрепа при кандидатстването ни за катедра на ЮНЕСКО, както и за дейностите, които в момента организираме. Преди седмица катедрата представи голямо изследване за медийната грамотност, сега предстои да представим друго много мащабно и важно изследване, от което да видим какво се случва с медиите у нас и как те участват в икономиката на страната&ldquo;, каза доц. д-р Стела Ангова.

„Специално благодаря на Министерство на културата, от което имахме институционална подкрепа при кандидатстването ни за катедра на ЮНЕСКО, както и за дейностите, които в момента организираме. Преди седмица катедрата представи голямо изследване за медийната грамотност, сега предстои да представим друго много мащабно и важно изследване, от което да видим какво се случва с медиите у нас и как те участват в икономиката на страната“, каза доц. д-р Стела Ангова.

&bdquo;Искаме да обхванем целия аудиовизуален сектор, каквото е наименованието на нашия център, освен музиката, киното, днес ще видим и медиите. Свидетели сме на големи промени, които ние виждаме като живеещи в тези промени, но сега ще ги видим и като измерения в цифри, защото това показва, че минаваме към нови бизнес модели. Данните са за много дълъг период, което е изключение в областта на икономиката на културата. Това ни дава възможност да говорим за тенденции и това, което ни радва е, че тези цифри стават част от политиките за култура. Това е най-голямата задача на един университет, на един изследователски център<span>&ldquo;</span>, каза доц. д-р Биляна Томова и допълни, че тези цифри са част от стратегията за култура на София, а на европейско ниво ще залегнат като данни за България в Европейската обсерватория по икономика на културата, която предстои да бъде създадена в края на юни месец.

„Искаме да обхванем целия аудиовизуален сектор, каквото е наименованието на нашия център, освен музиката, киното, днес ще видим и медиите. Свидетели сме на големи промени, които ние виждаме като живеещи в тези промени, но сега ще ги видим и като измерения в цифри, защото това показва, че минаваме към нови бизнес модели. Данните са за много дълъг период, което е изключение в областта на икономиката на културата. Това ни дава възможност да говорим за тенденции и това, което ни радва е, че тези цифри стават част от политиките за култура. Това е най-голямата задача на един университет, на един изследователски център, каза доц. д-р Биляна Томова и допълни, че тези цифри са част от стратегията за култура на София, а на европейско ниво ще залегнат като данни за България в Европейската обсерватория по икономика на културата, която предстои да бъде създадена в края на юни месец.

Гл. ас. д-р Диана Андреева-Попйорданова представи изследването и подчерта, че то обхваща 14 годишен период (от 2008-2021 г.) и е осъществено от Обсерваторията по икономика на културата и Столична община. Ползвани са статистически данни на НСИ за икономическия принос на културните и творчески индустрии, изкуствата, културното наследство и културния туризъм. Анализирани са основни показатели за икономическата значимост на медиите &ndash; добавена стойност по факторни разходи, заети, наети, оборот, брой предприятия, преки чуждестранни инвестиции и средно брутно възнаграждение, както и производителност на труда. Показателите са представени на национално ниво и за София-град. В изследването е използвана методологията на ЕВРОСТАТ, чрез системата от кодове на NACЕ и COICOP. Данните са съпоставими в сравнителен анализ със държавите &ndash; членки на ЕС.

Гл. ас. д-р Диана Андреева-Попйорданова представи изследването и подчерта, че то обхваща 14 годишен период (от 2008-2021 г.) и е осъществено от Обсерваторията по икономика на културата и Столична община. Ползвани са статистически данни на НСИ за икономическия принос на културните и творчески индустрии, изкуствата, културното наследство и културния туризъм. Анализирани са основни показатели за икономическата значимост на медиите – добавена стойност по факторни разходи, заети, наети, оборот, брой предприятия, преки чуждестранни инвестиции и средно брутно възнаграждение, както и производителност на труда. Показателите са представени на национално ниво и за София-град. В изследването е използвана методологията на ЕВРОСТАТ, чрез системата от кодове на NACЕ и COICOP. Данните са съпоставими в сравнителен анализ със държавите – членки на ЕС.

<span>Според изследването в България културните и творчески индустрии създават сериозен икономически резултат. През последното десетилетие те си извоюваха признание за специфично икономическо поле с голяма динамика, със социални измерения създаващи партньорски мрежи между обществения сектор и частния бизнес. Културните и творчески индустрии са катализатор за развитие на нови технологии и иновации в културния и индустриален сектор, неделима част са от образованието и модерните регионални и градски политики. Съвместното изследване на Обсерватория по икономика на културата и Столична община на икономическия принос на изкуствата, културните и творчески индустрии, културното наследство и културния туризъм, за периода 2008-2021 г., е основа за създаването на ефективна и ефикасна културна политика на национално и общинско ниво.</span>

Според изследването в България културните и творчески индустрии създават сериозен икономически резултат. През последното десетилетие те си извоюваха признание за специфично икономическо поле с голяма динамика, със социални измерения създаващи партньорски мрежи между обществения сектор и частния бизнес. Културните и творчески индустрии са катализатор за развитие на нови технологии и иновации в културния и индустриален сектор, неделима част са от образованието и модерните регионални и градски политики. Съвместното изследване на Обсерватория по икономика на културата и Столична община на икономическия принос на изкуствата, културните и творчески индустрии, културното наследство и културния туризъм, за периода 2008-2021 г., е основа за създаването на ефективна и ефикасна културна политика на национално и общинско ниво.

Организациите и високата динамика на техният брой в България е свързан с потенциала на творческата икономика, чиято основа са културните индустрии и голямата заетост, която генерират. Броят на организациите в изкуствата, културните и творчески индустрии, културното наследство и културния туризъм през 2008 г. е 15 537, достига до 24 296 през 2021 г.&nbsp; Над 50% от организациите са концентрирани в София. Тази характеристика е свързана с огромния брой организации в сектора в София &ndash; 7 114 през 2008 г., достигайки най-висок брой през 2021 г. &ndash; 12 618. Организациите в творческата икономика са над 10 % (2021 г.) от всички организации в София &ndash; или това значи, че всяка десета организация в столицата е организация на творческата икономика. В областта на медиите броя на организациите достига над 4 200 &ndash; общо за радио, телевизия, нови медии, печатни медии и информационни агенции.

Организациите и високата динамика на техният брой в България е свързан с потенциала на творческата икономика, чиято основа са културните индустрии и голямата заетост, която генерират. Броят на организациите в изкуствата, културните и творчески индустрии, културното наследство и културния туризъм през 2008 г. е 15 537, достига до 24 296 през 2021 г.  Над 50% от организациите са концентрирани в София. Тази характеристика е свързана с огромния брой организации в сектора в София – 7 114 през 2008 г., достигайки най-висок брой през 2021 г. – 12 618. Организациите в творческата икономика са над 10 % (2021 г.) от всички организации в София – или това значи, че всяка десета организация в столицата е организация на творческата икономика. В областта на медиите броя на организациите достига над 4 200 – общо за радио, телевизия, нови медии, печатни медии и информационни агенции.

Галерия снимки от Първо по рода си изследване за икономическия принос на медиите представиха в УНС ...