МИФ 2019. Ден първи. Министър Красимир Вълчев: Перспективите и предизвикателствата пред висшето образование

сряда, 13 ноември 2019 13:50

Разглеждате снимки от МИФ 2019. Ден първи. Министър Красимир Вълчев: Перспективите и предизвикателствата пред висшето образование

Вижте пълен текст на МИФ 2019. Ден първи. Министър Красимир Вълчев: Перспективите и предизвикателствата пред висшето образование

Гост-лектор през първия ден беше министърът на образованието и науката г-н Красимир Вълчев, който говори за перспективите и предизвикателствата пред висшето образование 30 години след началото на прехода.

Гост-лектор през първия ден беше министърът на образованието и науката г-н Красимир Вълчев, който говори за перспективите и предизвикателствата пред висшето образование 30 години след началото на прехода.

Младежкият икономически форум е най-мащабната инициатива в календара на Студентския съвет. Чрез него ние, младите, успяваме да почерпим от опита на хора, извървели пътя на успеха, посочи при откриването на събитието председателят на Студентския съвет Ангел Стойков.

Младежкият икономически форум е най-мащабната инициатива в календара на Студентския съвет. Чрез него ние, младите, успяваме да почерпим от опита на хора, извървели пътя на успеха, посочи при откриването на събитието председателят на Студентския съвет Ангел Стойков.

Младежкият икономически форум е най-мащабната инициатива в календара на Студентския съвет. Чрез него ние, младите, успяваме да почерпим от опита на хора, извървели пътя на успеха, посочи при откриването на събитието председателят на Студентския съвет Ангел Стойков.

Младежкият икономически форум е най-мащабната инициатива в календара на Студентския съвет. Чрез него ние, младите, успяваме да почерпим от опита на хора, извървели пътя на успеха, посочи при откриването на събитието председателят на Студентския съвет Ангел Стойков.

Това е последният МИФ преди стогодишнината на университета. Ние запазихме призива на нашите основатели да сме бизнес университет, който обучава кадри за практиката. Единственият шанс България да заеме по-високо място в европейското семейство е икономиката на знанието, посочи ректорът проф. д.ик.н. Стати Статев.

Това е последният МИФ преди стогодишнината на университета. Ние запазихме призива на нашите основатели да сме бизнес университет, който обучава кадри за практиката. Единственият шанс България да заеме по-високо място в европейското семейство е икономиката на знанието, посочи ректорът проф. д.ик.н. Стати Статев.

С масовизацията и либерализацията на приема на студенти се получи раздалечаване на държавата от държавните висши училища и Българската академия на науките. Това доведе до самостоятелност на стратегическото управление и до профилно разрастване на системата, подчерта министър Красимир Вълчев. Според него основният проблем пред негативната демография е нетната външна миграция. На страната ни ще са необходими още 20% увеличение на доходите и десет години положителен икономически растеж, за да се обърне нетната външна миграция, каза той.

С масовизацията и либерализацията на приема на студенти се получи раздалечаване на държавата от държавните висши училища и Българската академия на науките. Това доведе до самостоятелност на стратегическото управление и до профилно разрастване на системата, подчерта министър Красимир Вълчев. Според него основният проблем пред негативната демография е нетната външна миграция. На страната ни ще са необходими още 20% увеличение на доходите и десет години положителен икономически растеж, за да се обърне нетната външна миграция, каза той.

МОН не регулира заплатите на преподавателите &ndash; така г-н Вълчев отговори на въпроса на <b>доц. д-р Росен Кирилов, председател на синдикалната организация ВОН-КНСБ при УНСС</b>, за увеличаване на финансирането с цел повишаване на заплатите на младите преподаватели. По думите на министъра начинът, по който се формират възнагражденията в повечето университети, се основава на старшинството - дават се добавки за степени, за клас и т.н., като на места разликата между най-ниските и най-високите заплати е 150% при 40% разлика в средното образование. Академичната автономия е взела решение да пести от млади преподаватели. Ако увеличим финансирането, трябва да сме сигурни, че то ще отиде точно за младите преподаватели. В предложените от МОН промени в ЗВО е предвидено въвеждането на минимални заплати за академичните длъжности. Средната брутна заплата в 37-те държавни ВУ е около 1800 лв., но на места младите получават значително по-малко, посочи министър Вълчев.

МОН не регулира заплатите на преподавателите – така г-н Вълчев отговори на въпроса на доц. д-р Росен Кирилов, председател на синдикалната организация ВОН-КНСБ при УНСС, за увеличаване на финансирането с цел повишаване на заплатите на младите преподаватели. По думите на министъра начинът, по който се формират възнагражденията в повечето университети, се основава на старшинството - дават се добавки за степени, за клас и т.н., като на места разликата между най-ниските и най-високите заплати е 150% при 40% разлика в средното образование. Академичната автономия е взела решение да пести от млади преподаватели. Ако увеличим финансирането, трябва да сме сигурни, че то ще отиде точно за младите преподаватели. В предложените от МОН промени в ЗВО е предвидено въвеждането на минимални заплати за академичните длъжности. Средната брутна заплата в 37-те държавни ВУ е около 1800 лв., но на места младите получават значително по-малко, посочи министър Вълчев.

Осъзнаваме, че механично преливане не може да има. Трябва обаче поне да направим опит да обвържем специалностите според бъдещото търсене на пазара на труда, дори ефектът да е само 10%, колкото е процентът на колебаещите се, отговори министърът. Според него ключово за ВУ ще бъде да слеят дигиталната креативност с хуманитарните умения и да започнат да формират интердисциплинарни знания, а не просто такива в една област.

Осъзнаваме, че механично преливане не може да има. Трябва обаче поне да направим опит да обвържем специалностите според бъдещото търсене на пазара на труда, дори ефектът да е само 10%, колкото е процентът на колебаещите се, отговори министърът. Според него ключово за ВУ ще бъде да слеят дигиталната креативност с хуманитарните умения и да започнат да формират интердисциплинарни знания, а не просто такива в една област.

Каква е методологията, по която МОН определя финансирането на ВУ?

Каква е методологията, по която МОН определя финансирането на ВУ?

Да, вие имате най-добри предпоставки за обучение в професионално направление &bdquo;Икономика&ldquo;, заедно може би с Икономическия университет &ndash; Варна и Стопанската академия - Свищов, и ако погледнете политиката, която правим, тя общо взето е в тази посока (заедно със СУ, но те обучават малко). Въпрос на математика е това намаление. Не е въпрос на лично отношение.

Да, вие имате най-добри предпоставки за обучение в професионално направление „Икономика“, заедно може би с Икономическия университет – Варна и Стопанската академия - Свищов, и ако погледнете политиката, която правим, тя общо взето е в тази посока (заедно със СУ, но те обучават малко). Въпрос на математика е това намаление. Не е въпрос на лично отношение.

Да, вие имате най-добри предпоставки за обучение в професионално направление &bdquo;Икономика&ldquo;, заедно може би с Икономическия университет &ndash; Варна и Стопанската академия - Свищов, и ако погледнете политиката, която правим, тя общо взето е в тази посока (заедно със СУ, но те обучават малко). Въпрос на математика е това намаление. Не е въпрос на лично отношение.

Да, вие имате най-добри предпоставки за обучение в професионално направление „Икономика“, заедно може би с Икономическия университет – Варна и Стопанската академия - Свищов, и ако погледнете политиката, която правим, тя общо взето е в тази посока (заедно със СУ, но те обучават малко). Въпрос на математика е това намаление. Не е въпрос на лично отношение.

Красимир Вълчев беше награден с почетен плакет от Студентския съвет за неговия значим принос в развитието и утвърждаването на МИФ.

Красимир Вълчев беше награден с почетен плакет от Студентския съвет за неговия значим принос в развитието и утвърждаването на МИФ.

Красимир Вълчев беше награден с почетен плакет от Студентския съвет за неговия значим принос в развитието и утвърждаването на МИФ.

Красимир Вълчев беше награден с почетен плакет от Студентския съвет за неговия значим принос в развитието и утвърждаването на МИФ.

Красимир Вълчев беше награден с почетен плакет от Студентския съвет за неговия значим принос в развитието и утвърждаването на МИФ.

Красимир Вълчев беше награден с почетен плакет от Студентския съвет за неговия значим принос в развитието и утвърждаването на МИФ.

Галерия снимки от МИФ 2019. Ден първи. Министър Красимир Вълчев: Перспективите и предизвикателства ...