„Новите дрехи“ на Европейския съюз
Автор: Емилия Георгиева
Резюме
Случващото се в Европа през последната година, и особено в сърцето на Европейския съюз на и след 13.11.2015 г., несъмнено провокира реакцията както на специалисти в областта на сигурността и антитероризма, така и на икономисти, европеисти, политолози и т.н. Резонно възникват въпроси от типа: доколко в качеството си на глобален икономически и политически играч, при това носител на Нобеловата награда за мир за 2012 г., Европейският съюз (и неговите лидери, разбира се) реагира адекватно на най-новите предизвикателства и е способен да защити по всякакъв начин своите най-важни постижения, или е обречен да се превърне в „социален и икономически музей“? Какво се случва с Европа, която от „модел за света“ през 60-те години на миналия век, когато европейците бяха сред „най-щастливите в света“ (Alesina, Giavazzi, 2008), днес създава усещането за неадекватност, нерешителност и дълбоко вътрешно разделение? Съществува ли все още възможност за рационален избор и действия, или „загубите“ от последните няколко десетилетия вече поставят под съмнение постигнатото в много области и отдалечават Евросъюза от неговите ценности, цели и прословут социално-икономически модел?
Авторът, като реагира емоционално на поставените въпроси, си поставя за цел да посочи и анализира критично най-важните икономически предизвикателства/ проблеми пред Европейския съюз, реализацията на които е от съдбовно значение за него, но в същото време не дава достатъчно сериозни основания за оптимизъм. По реда, по който ще бъдат разгледани, те са: Стратегия „Европа 2020“, Икономическият и паричен съюз, дълговата криза, макроикономическите дисбаланси и бюджета/многогодишната финансова рамка. Алюзията в заглавието с приказката на Ханс Кристиян Андерсен „Новите дрехи на царя“ подсказва, че Евросъюзът не се намира в по-различна позиция от тази на царя, но и той като него „смята“, че „Все пак шествието трябва да се изкара докрай“, а лидерите му (както прислужниците на царя) продължават тържествено „да носят краищата на въображаемата мантия“. В качеството на доказателствен материал са използвани възможно най-актуалните документи (доклади, стратегии, съобщения, обяснителни бележки, прогнози и др.), публикувани от институциите на Европейския съюз и монографии на утвърдени в своята област автори, статистически данни от Евростат, други публикации на автора (Георгиева, 2014a; Георгиева, Симеонов, 2014b)
The “New Clothes” of the European Union
The article is devoted to the economy and economic governance of the European Union and its eurozone. It presents five of the most important challenges/issues, the realization of which is of crucial significance for the EU, but at the same time does not give sufficient reasons for optimism. Under the sign of the allusion to the fairy tale of Hans Christian Andersen „The Emperor‘s New Clothes“ - in moderately critical style are considered the „Europe 2020“ strategy, the Economic and Monetary Union (incl. the Eurozone), the debt crisis, the macroeconomic imbalances and budget/Multiannual Financial Framework.
Based on evaluations made by the institutions/bodies of the European Union, as well as on the assessments of well-established in these fields Bulgarian and foreign researchers, the author puts an emphasis on those aspects of the Union‘s economy and governance, which not only could be rated as unsatisfactory, but also serious „cracks“ could be expected. Prevails the view that, as in other areas, in the economy and the economic policy, there is also too much talk, promises, bureaucracy and distancing from the values/achievements of the Union, especially at a time when Europe was „a role model“ and Europeans were among “the happiest in the world“. As in the aforementioned fairy tale - „the parade continues“ with the emperor “dressed” in his imaginary mantle, the same way in the European Union are observed more and more flaws, indecision, lack of adequate position, hypocrisy, etc. which are not sufficiently addressed.