Държавата и сегментацията на пазара на труда в България – какво разкриват резултатите от изпълнението на мярката 60/40?
Автор: Драгомир Драганов
Резюме
С избухването на COVID-19 България мобилизира значителен финансов ресурс за справяне с последствията на пандемията върху икономиката, пазара на труда и благосъстоянието на домакинствата. Мярката 60/40, по която работодатели от засегнати от пандемията сектори можеха да получат подкрепа за запазване на съществуващите работни места, се превърна във важен елемент на тези усилия. С бюджет от близо 2 млрд. лв., мярката подкрепи запазването на над 340 000 работни места. От изследователска гледна точка, обаче, остават недостатъчно добре изяснени нейните социални последствия, включително върху неравенствата на пазара на труда. Настоящото изследване се опитва да допринесе за запълването на тази празнина, като поставя резултатите от изпълнението на мярката в контекста на проблема за сегментацията на труда. На базата анализ на свободно достъпни данни, публикувани от държавни институции, в статията са дискутирани някои дисбаланси, свързани с изпълнението на мярката 60/40, които биха могли да задълбочат неравенствата на пазара на труда и разширят сегмента на работните места с влошаваща се адекватност на заплащането. В тази връзка са идентифицирани области за бъдещи изследвания и възможни подобрения на подхода при изучаването на въздействията от мярката. Също така, дискутираните проблемни области хвърлят светлина върху някои аспекти относно ролята на държавата и публичните политики за оформянето на сегментацията на пазара на труда в България.
The State and the Labour Market Segmentation in Bulgaria – What Do the Results of the Implementation of the 60/40 Measure Reveal?
Since the COVID-19 outbreak, Bulgaria has mobilized significant financial resources to overcome the consequences of the pandemic on the economy, labour market and household wellbeing. The 60/40 measure, under which employers from affected sectors can receive financial support to retain existing jobs, became a significant element of these efforts. With a budget of almost 2 billion BGN, the measure supported the retention of over 340 000 jobs. From a research point of view, however, its social impacts, including on labour market inequalities, remain insufficiently clear. This paper tries to contribute to the fulfillment of this gap by putting the results of the implementation of the 60/40 measure in the context of the problem about the labour market segmentation. Based on freely accessible data published by state institutions, the paper discusses the existence of some disbalances linked to the implementation of the 60/40 measure which could deepen the labour market inequalities and expand the segment of jobs with worsening wage adequacy. In that regard, areas of future research and possible improvements of the approach towards the study of the impacts of the measure have been identified. Moreover, the discussed problem areas shed light on some aspects regarding the role of the state and public policies in shaping the labour market segmentation in Bulgaria.