Критерии и показатели за оценка конкурентоспособността на стоките
Автор: Велина Балева
Резюме
Отправна точка за определяне конкурентоспособността на националната икономика е конкурентоспособността на стоките на българските производители. Определянето на конкурентоспособността на стоките поставя множество и сложни проблеми, които не могат да се анализират в една статия. Затова, правейки изричната уговорка, че обект на статията са стоките материални продукти, авторът се спира на следните основни въпроси: критерии за конкурентоспособност и тяхната значимост; връзките на критериите с маркетинговите политики и стратегии на фирмите; условията, на които трябва да отговаря системата от показатели за оценка на конкурентоспособността по отделните критерии.
Criteria and Indexes for Evaluation of the Competitive Power of the Goods
It is not necessary to explain why the competitive power of the Bulgarian economics is a key issue in accordance to the Bulgaria integration into the European Union. A starting point (or an ending one due to the bidirectional links) for determining the competitive power of the national economics, is the competitive power of the goods of the Bulgarian manufacturers. The determining of the competitive power of the goods points out many comprehensive questions that cannot be analyzed in a single study. That is the reason why the focus here is over the following major issues: criteria for competitive power and their meaning in the different goods; the connections of these criteria with the marketing policies and strategies of the firms; the conditions, of which the system of indexes for evaluation of the competitive power of the separate criterions must follow