Винен клъстер в България – възможности и перспективи (на примера на област Пловдив)
Автор: Гергана Димитрова
Резюме
Преструктурирането на световния пазар на вино и промяната в потребителските вкусове и предпочитания, налагат формиране на нови способи за приспособяване към промените на средата и конкурентно позициониране на българските винопроизводители, които преобладаващо са микро-, малки и средни предприятия. Налице е обособяването на нов тип взаимовръзки и взаимоотношения, в които фирми-конкуренти се кооперират и обединяват конкурентните си предимства, за да постигат синергиен ефект от съвместни дейности и да повишат своята конкурентоспособност. Прилагането на подобни практики свидетелства за наличие на интеграционни процеси в сектора и съвместимост с целите, заложени в Национална стратегия за развитие на лозарството и винарството в Република България 2005- 2025 г. (за реализация на българските вина на вътрешния и външните пазари). Затова идеята за винени клъстери печели все повече привърженици, като целта на настоящото изследването е да разкрие ефективността от интеграционните процеси в сектора, като възможност за оползотворяване на конкурентния му потенциал и предпоставка за изграждането и функционирането на винени клъстери.
Wine Cluster in Bulgaria – Opportunities and Perspectives
The restructuring of the global wine market and the change in consumer tastes and preferences necessitate the formation of new ways of adapting to the changes of the environment and the competitive positioning of Bulgarian wine producers, which are predominantly micro, small and medium enterprises. There is the establishment of a new type of interrelations and relationships in which competitors compete and combine their competitive advantages in order to achieve a synergy effect from their joint activities and to increase their competitiveness. The application of such practices demonstrates the presence of integration processes in the sector and is compatible with the objectives set in the National Strategy for the Development of Viticulture and Wine Production in the Republic of Bulgaria 2005-2025 (for the realization of Bulgarian wines on domestic and foreign markets). In this regard, the concept of wine clusters is gaining more and more supporters; the purpose of this study is to reveal the efficiency of the integration processes in the sector as an opportunity to exploit its competitive potential and a prerequisite for the construction and functioning of wine clusters.