Философско-педагогически измерения на другостта
Автор: Лучиян Милков
Резюме
Проблемът за Другия е универсален за човечеството, т. е., той се анализира във всички социални науки, но съдържанието на философско-педагогическия концепт Друг зависи от конкретната философска и житейска ситуация и постановка на проблема. Понятието Друг е многозначно, разнородно и в него може да се влага различно съдържание, в зависимост от идеите, с който всеки автор го насища. Благодарение на прехода към глобалното информационно общество, което – само по себе си – е общество на познанието, личността излиза на преден план. Така се пораждат нови предизвикателства от общуването й с Другия, от изправянето им Един срещу Друг. Това са предизвикателства, с които никой (в личен и обществен план) до този момент не се е сблъсквал. Те са свързани с новата обществена фигура – интелигентният, образован човек, носител на нови нравствени качества, възпитан в дух на толерантност, състрадание, милосърдие, устремен към Свободата и свободния избор. Човек, ценящ Другия и Другите, приемащ ги такива, каквито са, отхвърлил насилието и противопоставянето „Един срещу Друг“; това е личност, стремяща се към Общността.
Philosophy-Educational Dimensions of Other
The problem of the Other is universal, ie. a., it shall be analyzed in all social sciences, but the content of philosophical and pedagogical concept. „Other“ depends on the philosophical and life situation and formulation of the problem. The term „Other“ is ambiguous, heterogeneous and it can put different content, depending on the ideas placed in it every author. Due to the transition to information society, which, in itself, is a society of knowledge, personality comes to the fore. This creates new challenges of communicating with the other, by bringing them one against another. These are challenges that no one (in the private and public level), thus far, has not faced. They are related to the new public figura- intelligent, educated man, winner of the new moral qualities, brought up in the spirit of tolerance, compassion, charity, aspiring to freedom and free choice. Man who appreciate another and another receiving them as they are, rejected violence and confrontation against each other, striving to the Community.