Адаптиране на учебни програми във висшето икономическо образование към изискванията на международно признати професионални квалификации ? методология и ограничения
Автор: Михаил Мусов
Резюме
Дискусиите по въпросите на образованието се свеждат все до едно – как да бъде повишено качеството. Успешен пример за повишаване на добавената стойност в професионалното образование (един, макар и условен измерител на качеството в образованието) е последният изследователски проект на Финансово- счетоводния факултет при Университета за национално и световно стопанство – София. Той е насочен към актуализиране на учебни програми по отделни дисциплини, преподавани пред студентите от Факултета, с цел признаване на обучението им и на положените по време на образованието им изпити при кандидатстване за придобиване на квалификацията „дипломиран експерт-счетоводител” от Института на дипломираните експерт-счетоводители на Англия и Уелс (ICAEW) – една от най-старите и към момента най-голямата професионална организация на счетоводители в Европа. Ако не друго, то поне иновативният характер на тази инициатива предполага необходимостта от споделяне на опита, в т.ч.: проблеми, цели, методи, дейности и резултати. Настоящата статия представя тези взаимосвързани елементи, като ги систематизира в обща методологична рамка за адаптиране на учебни програми във висшето икономическо образование към изискванията на международно признати професионални квалификации. В това се състои и приносът на разработката към съществуващата литература. Изследването прилага хипотетико-дедуктивния подход – разработването на методологичната рамка логически предшества реализацията на проекта, който е просто конкретна форма на приложение, специфична проверка на предварително разработения теоретичен модел. Дедуктивният подход предпоставя следните две предимства. Първо, той позволява същностно осмисляне на постигнатите резултати и на някои техни ограничения, които очертават насоки за бъдещи изследвания. Второ, подходът придава на разработената методология универсален характер, който излиза извън рамките на частното и конкретното и я прави приложима в други инициативи от сходен характер. Статията завършва с обобщение на изводите и призив за по-нататъшни дискусии по проблемите на икономическото образование.
Aligning Curriculum in Undergraduate Business Education to Integrate World’s Leading Professional Qualifications – Methodology and Limitations
The discussion on education-related issues invariably addresses the question as to how the quality of education should be improved. A successful example for adding value to professional education (a measure of education quality, though a conditional one) is the recent research project of the Faculty of Finance and Accounting at the University of National and World Economy – Sofia (Bulgaria). The project involves the aligning of syllabuses for the courses taught in the faculty with the modules of the chartered accountancy qualification of the Institute of Chartered Accountants of England and Wales (ICAEW). Its goal is to ensure the appropriate recognition of high-quality learning and assessment and the award of credits for prior learning (exemptions) for programmes in the University by one of the oldest and currently the largest organizations of professional accountants in Europe. The innovative character of this research project emphasizes the need to summarize the experience acquired during the project’s implementation, which includes but is not limited to: problems, objectives, methods, activities and results. This paper discusses that set of interrelated elements. The paper contributes to the existing literature by the novel idea to integrate these elements within a general methodological framework for aligning curricula in undergraduate business education with the requirements of world’s leading professional qualifications. While much of the discussion is oriented at the development of students at the undergraduate level in accounting, finance and financial control, in many aspects it is also applicable in a more general context of education and training. The paper applies deductive reasoning – project implementation is contingent on the proposed methodological framework. In other words, the project is just a test to apply the methodology and a specific attempt to verify the developed theoretical model. Deductive logic provides at least two valuable advantages First, it enables the essential understanding of the project’s results and allows for reflections on the project’s limitations, giving some insights for future research. Second, that approach supports the universal character of the proposed methodology as well as its applicability in other initiatives of similar vein. The paper concludes with a brief summary and a call for further discussion on the problems of undergraduate business education.