Най-новият брой
Том
30
година
2024
Брой
1

Архив

 

Главен редактор:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова

Редакционна колегия:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова  -председател

проф.д.и.н. Иван Георгиев (УНСС)

проф. д-р Искра Белева (Институт за икономически изследвания на БАН)

проф. д-р Христина Балабанова (УНСС)

проф. д-р Красимир Маринов (УНСС)

доц. д-р Димитър Благоев (УНСС)

Научен секретар: доц. д-р Ваня Лазарова 

   

ISSN (print): 1314-6556

ISSN (online): 2534-8965

   

Индексиране в 

EBSCO

Crossref

CEEOL

RePec

Материалите в  списание "Икономически и социални алтернативи" се публикуват с отворен достъп при условията на международен публичен лиценз Creative Commons CC BY 4.0

Адрес на редакцията:
София 1700, Студентски град "Христо Ботев", УНСС, кабинет 3046

тел. (02) 8195-654, 
email: [email protected]

Към уважаемите читатели и автори на сп. “Икономически и социални алтернативи”

Списание „Икономически и социални ал­тернативи“ при УНСС приема само ори­гинални авторски разработки, които не са публикувани вече или не са подадени едно­временно за публикуване на друго място.

Редакцията извършва електронна про­верка за уникалност на представените за публикуване разработки.

Всеки автор при предаване на материала си трябва задължително да попълни онлайн формуляр „ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДАННИТЕ“. Без този формуляр няма да бъдат приемани материали.

https://forms.office.com/r/zLFPweMRfd 

Политика на списанието

Анализ и сравнителна оценка на екологичното въздействие на видовете пътнически транспорт в междуградско съобщение

Резюме

В статията са представени ме­тодология и резултати от извършен сравни­телен анализ на количествени и стойностни оценки на въздействието на видовете път­нически транспорт върху околната среда. Обект на изследване са пътуванията с ав­томобилен (лични автомобили и автобуси) и железопътен транспорт в междуградско съоб­щение, по основни направления, релации и пун­ктове на зараждане и погасяване на пътнико­потоци в транспортната мрежа на България. Периодът, за който е направено изследването, е 30-годишен – от 2011 до 2041 г. Оценките включват някои от основните показатели за оценяване на отрицателното въздействие на транспорта върху околната среда.

Резултатите от сравнителната оценка, съответно и анализите, са получени с помощта на разработен модел за целия разглеждан пери­од. Моделът е разработен за разглежданите видове пътнически транспорт в два варианта. Единият от тях представлява реална ситуация за разглежданите видове транспорт, без подо­брения за целия изследван период. В другия ва­риант са отчетени променливи при разглежда­ните видове транспорт според европейските изисквания и нарастване дела на железопътния транспорт за сметка на автомобилния.

Environmental Impact Analysis and Comparative Assessment of the Interurban Passenger Transport Modes

A methodology and results from a com­parative analysis of quantity assessment and evaluation of the interurban passenger transport modes environmental impact are presented in the article. The research is focused on the inter­urban road passenger trips (by busses and by personal vehicles) and the railway trips. Some main relations, origin and destination points of the Bulgarian transport network are examined. The research covers 30 year period – from 2011 to 2041. The assessments include some of the main indicators for the negative environmental impact of the transport.

The comparative analysis results are derived using a specially developed assessment model. It estimates the pollutants quantities and social costs from the evaluated transport modes for two scenarios. The first scenario represents the real situation for the transport modes with no future improvements. The second one includes some target values from the European strate­gies and particularly the growth of the railway passenger trips share.

Ключови думи

сравнителна оценка, модел за оценка, екологично въздействие, сухопътни пътнически превози, външни ефекти
Свалете 7-Malinova.pdf