Анализ и сравнителна оценка на екологичното въздействие на видовете пътнически транспорт в междуградско съобщение
Автор: Елисавета Малинова
Резюме
В статията са представени методология и резултати от извършен сравнителен анализ на количествени и стойностни оценки на въздействието на видовете пътнически транспорт върху околната среда. Обект на изследване са пътуванията с автомобилен (лични автомобили и автобуси) и железопътен транспорт в междуградско съобщение, по основни направления, релации и пунктове на зараждане и погасяване на пътникопотоци в транспортната мрежа на България. Периодът, за който е направено изследването, е 30-годишен – от 2011 до 2041 г. Оценките включват някои от основните показатели за оценяване на отрицателното въздействие на транспорта върху околната среда.
Резултатите от сравнителната оценка, съответно и анализите, са получени с помощта на разработен модел за целия разглеждан период. Моделът е разработен за разглежданите видове пътнически транспорт в два варианта. Единият от тях представлява реална ситуация за разглежданите видове транспорт, без подобрения за целия изследван период. В другия вариант са отчетени променливи при разглежданите видове транспорт според европейските изисквания и нарастване дела на железопътния транспорт за сметка на автомобилния.
Environmental Impact Analysis and Comparative Assessment of the Interurban Passenger Transport Modes
A methodology and results from a comparative analysis of quantity assessment and evaluation of the interurban passenger transport modes environmental impact are presented in the article. The research is focused on the interurban road passenger trips (by busses and by personal vehicles) and the railway trips. Some main relations, origin and destination points of the Bulgarian transport network are examined. The research covers 30 year period – from 2011 to 2041. The assessments include some of the main indicators for the negative environmental impact of the transport.
The comparative analysis results are derived using a specially developed assessment model. It estimates the pollutants quantities and social costs from the evaluated transport modes for two scenarios. The first scenario represents the real situation for the transport modes with no future improvements. The second one includes some target values from the European strategies and particularly the growth of the railway passenger trips share.