Най-новият брой
Том
30
година
2024
Брой
1

Архив

 

Главен редактор:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова

Редакционна колегия:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова  -председател

проф.д.и.н. Иван Георгиев (УНСС)

проф. д-р Искра Белева (Институт за икономически изследвания на БАН)

проф. д-р Христина Балабанова (УНСС)

проф. д-р Красимир Маринов (УНСС)

доц. д-р Димитър Благоев (УНСС)

Научен секретар: доц. д-р Ваня Лазарова 

   

ISSN (print): 1314-6556

ISSN (online): 2534-8965

   

Индексиране в 

EBSCO

Crossref

CEEOL

RePec

Материалите в  списание "Икономически и социални алтернативи" се публикуват с отворен достъп при условията на международен публичен лиценз Creative Commons CC BY 4.0

Адрес на редакцията:
София 1700, Студентски град "Христо Ботев", УНСС, кабинет 3046

тел. (02) 8195-654, 
email: [email protected]

Към уважаемите читатели и автори на сп. “Икономически и социални алтернативи”

Списание „Икономически и социални ал­тернативи“ при УНСС приема само ори­гинални авторски разработки, които не са публикувани вече или не са подадени едно­временно за публикуване на друго място.

Редакцията извършва електронна про­верка за уникалност на представените за публикуване разработки.

Всеки автор при предаване на материала си трябва задължително да попълни онлайн формуляр „ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДАННИТЕ“. Без този формуляр няма да бъдат приемани материали.

https://forms.office.com/r/zLFPweMRfd 

Политика на списанието

Оценка на въздействието на технико-икономическите показатели за работа на автомобилния транспорт върху неговата енергийна ефективност

Резюме

За разрешаването на про­блемите на енергийната ефективност в транспорта са необходими качествени решения, базирани на научни изследвания, които могат да предоставят задълбочен анализ на тенденциите и перспективите за консумация на енергия от транспортния сектор в страната, респ. на неговата кон­курентоспособност на европейския транс­портен пазар. Прекомерното развитие на автомобил­ния транспорт не способства за правилно балансиране на транспортната система на страната и не позволява постигането на целите на политиката за устойчиво раз­витие на транспорта по отношение на кон­сумацията на енергия и енергийната ефек­тивност. Националното законодателство предвижда изисквания по отношение на превозвачите и транспортните средства в много от тези аспекти, но е необходи­ма оценка на постигнатите резултати и допълване на политиката за развитие на автомобилния транспорт в страната с ме­роприятия, насочени към снижаването на негативните външни ефекти, на базата на  оценка на ключови технико-икономически показатели за неговото развитие. В настоящата статия е представено изследване на корелационните зави­симости между технико-икономическите показатели за работа на автомобилния транспорт и консумираната от него енергия при осъществяване на превозите. Целта е да се установи степента на въздействие на тези показатели върху енергийната ефективност на автомо­билния транспорт и да се очертаят въз­можности за провеждане на целенасочена политика по отношение на онези аспекти от дейността, за които е установено най-силно въздействие върху показателите за енергийна ефективност. Изследването е проведено в рамките на договор за научно изследване НИД-НИ №1- 3/2013 г. и предоставя възможност да се разкрият основните фактори на влияние и да се предложат мерки за въздействие, на­сочени към повишаване на енергийната ефек­тивност на автомобилния транспорт, с ог­лед постигане на целите на политиката за устойчиво развитие на транспорта, свърза­ни с неговата енергийна ефективност. Разработена е матрица за оценка и са изчислени комплексни индекси за енергийна­та ефективност. Те служат като база за предлагане на конкретни мерки за повиша­ване на енергийната ефективност на ав­томобилния транспорт в страната

Impact Assessment of the Key Quantitative Indices for Road Transport Performance on Its Energy Efficiency

In order to enhance energy efficiency in trans­port, we need quality solutions based on scientific research that can provide a thorough analysis of the trends and perspectives for energy consump­tion by the transport sector in the country, and respectively its competitiveness on the European transport market. The excessive development of road trans­port does not further the correct transport system balancing and it does not enable the achievement of policy objectives for sustainable transport development regarding energy con­sumption and energy efficiency. Bulgarian na­tional legislation plans to impose requirements regarding transport operators and vehicles in many of these aspects; however, it is necessary to evaluate the achieved results and expand road transport development policy through mea­sures aimed at lowering adverse external effects based on an assessment of key quantitative in­dices for its development. The following article presents a study of the correlations between the key quantitative indices for road transport performance and its energy consumption. The aim is to determine the extent to which these indicators influence road transport efficiency and to outline possibili­ties for adopting purposeful policies in regard to the aspects where the strongest influences are specified. The study has been conducted within re­search project НИД-НИ №1-3/2013 and it gives an opportunity to reveal the main factors of in­fluence as well as to suggest measures for im­proving the energy efficiency of road transport while achieving policy goals for sustainable transport development regarding its energy ef­ficiency. An assessment matrix has been developed and complex energy efficiency indices have been calculated. They serve as a basis for proposing specific measures for enhancing energy efficien­cy of road transport in Bulgaria.


Ключови думи

енергийна ефективност, технико-икономически показатели, автомобилен транспорт
Свалете 5-br4-2015-3.pdf