Междукултурно общуване в международния бизнес чрез изграждане на транзакционна култура
Автор: Антоанета Дънешка
Резюме
Междукултурното общуване е централният, свързващ елемент в системата на международния бизнес; „лепилото”, което обединява останалите елементи на системата. Макар международното делово общуване да е предимно практически ориентирана област, познанството с философско-методологичните основи и с аналитичния инструментариум развива уменията за анализ и оценка на конкретни междукултурни ситуации и разкрива нови опции за действие пред участниците в системата на международния бизнес. Статията се позовава на съвременните ситуационно и контекстуално обусловени възгледи за същността на културата и на междукултурното общуване. Защитава се тезата, че подходът на транзакционната култура отразява съвременната поведенческа перспектива в международния бизнес. А именно – промяна в поведението на участниците в системата на международния бизнес в резултат на интернационализацията и глобализацията на икономическите процеси. Въз основа на литературен обзор, аналитични разсъждения и емпирични наблюдения, настоящата статия изяснява концепцията за транзакционна култура и търси нейното приложение за целите на междукултурното общуване в международния бизнес.
Intercultural Communication in International Business through Transactional Culture Building
Intercultural communication is the central, integrating component in the system of international business; the “glue” which binds all of the elements together. Although the field of international business communications is practice oriented, awareness of the philosophical and methodological foundations and of the analytical tools develops analysis and assessment skills in intercultural situations and reveals new practical options to the participants in the system of international business. The article proceeds from the situation and context-based views of culture and intercultural communication. The thesis states that the transactional culture approach reflects the contemporary behavioural perspective in international business. Namely, behavioural changes in the participants in international business occur under the influence of the internationalization and globalization of economic processes. On the basis of a literature review, analytical reasoning and empirical observations, the article sheds light on the concept of transactional culture and discusses its implications for intercultural communication in international business.