Корпоративната социална отговорност в България: развитие, ограничения и предизвикателства
Автор: Иренa Славова
Резюме
Корпоративната социална отговорност в България: развитие, ограничения и предизвикателства
В резултат на все по-активната позиция на европейските институции – Европейската комисия, Европейския парламент, формални платформи за корпоративната социална отговорност и други, темата за социално отговорния бизнес става част от политиките на Европейския съюз и заема все по нарастващо значение на всички равнища – международно, Европейска общност, национално, фирмено. Основната цел да статията е да покаже развитието на КСО в България през призмата на резултатите, получени от проведено научно изследване по университетски проект на УНСС на тема: “Корпоративната социална отговорност в България – част от европейските социални практики“. Изследването отразява динамичния, зависещ от контекста характер на КСО по принцип, на ниво ЕС и в България. Широкият набор от публични политики, изследвани в сравнителен контекст с практиките на страните – членки на ЕС, изгражда цялостна представа за средата, в която се прилагат КСО практики в България и е база за оценка на съответствието на прилаганата национална политика в областта на КСО с европейското разбиране за нейното развитие. Фокусът в изследването е поставен и върху състоянието и тенденциите на КСО, осъществявани от бизнес организациите, опериращи на българския пазар. Проведените различни по своя характер проучвания (кабинетни и емпирични) разкриват разнообразни аспекти от дейността на компаниите в областта на КСО: провеждани корпоративни инициативи и техните видове; използвани походи в КСО; начина на отчитане на корпоративното социално поведение; прилагане на доброволните механизми на ЕС за намаляване на въздействието върху околната среда (схемата на Общността за присъждане на знака за екомаркировки и схемата за управление и одитиране на околната среда (EMAS); нагласи, ангажираност и възприемане на КСО от бизнеса в България. В своята цялост резултатите показват процеса на преход от традиционен към стратегически подход в развитието на КСО в България. Изследването също така разширява кръга на заинтересованите страни – очертава ролята и участието на организации с нестопанска цел и академичната общност в разпространението, популяризиране и прилагането на КСО в България.
Corporate Social Responsibility in Bulgaria: Development, Constraints and Challenges
In recent decades, many companies worldwide apply socially responsible actions, policies and processes. The topic of socially responsible business became part of European Union policies as a result of the increasingly active role of the EU institutions – the European Commission, European Parliament, formal CSR platforms and others. The main purpose of the article is to present the development of CSR in Bulgaria in the light of the results of research conducted by university project on “Corporate Social Responsibility in Bulgaria – part of the European social practices“. The study reflects the dynamic, context-dependent and holistic nature of CSR in general, European CSR and Bulgaria in particular. The wide range of national public policies are researched in a comparative context with the practices of EU Member States. That builds a comprehensive picture of the Bulgaria’s environment for development of CSR. The focus of research has also been on the status and trends of CSR, implemented by business organizations operating on the Bulgarian market. The various studies (cabinet and empirical) reveal different aspects of CSR companies’ activities: types of corporate initiatives; CSR approaches; the reporting of corporate social behavior; application of the voluntary EU mechanisms to reduce the impact on the environment (EU Ecolabel, The Eco-Management and Audit Scheme (EMAS), attitudes, commitment and adoption of CSR by businesses in Bulgaria. The results show the process of transition from a traditional to a strategic approach to the development of CSR. The study also expands the range of stakeholders and outlines the role and participation of non-profit organizations and the academic community in the distribution, promotion and implementation of CSR in Bulgaria.