Най-новият брой
Том
29
година
2023
Брой
4

Архив

 

Главен редактор:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова

Редакционна колегия:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова  -председател

проф.д.и.н. Иван Георгиев (УНСС)

проф. д-р Искра Белева (Институт за икономически изследвания на БАН)

проф. д-р Христина Балабанова (УНСС)

проф. д-р Красимир Маринов (УНСС)

доц. д-р Димитър Благоев (УНСС)

Научен секретар: доц. д-р Ваня Лазарова 

   

ISSN (print): 1314-6556

ISSN (online): 2534-8965

   

Индексиране в 

EBSCO

Crossref

CEEOL

RePec

Материалите в  списание "Икономически и социални алтернативи" се публикуват с отворен достъп при условията на международен публичен лиценз Creative Commons CC BY 4.0

Адрес на редакцията:
София 1700, Студентски град "Христо Ботев", УНСС, кабинет 3046

тел. (02) 8195-654, 
email: [email protected]

Към уважаемите читатели и автори на сп. “Икономически и социални алтернативи”

Списание „Икономически и социални ал­тернативи“ при УНСС приема само ори­гинални авторски разработки, които не са публикувани вече или не са подадени едно­временно за публикуване на друго място.

Редакцията извършва електронна про­верка за уникалност на представените за публикуване разработки.

Всеки автор при предаване на материала си трябва задължително да попълни онлайн формуляр „ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДАННИТЕ“. Без този формуляр няма да бъдат приемани материали.

https://forms.office.com/r/zLFPweMRfd 

Политика на списанието

Корпоративната социална отговорност в България: развитие, ограничения и предизвикателства

Резюме

Корпоративната социална отговорност в България: развитие, ограничения и предизвикателства

В резултат на все по-актив­ната позиция на европейските институ­ции – Европейската комисия, Европейския парламент, формални платформи за корпоративната социална отговорност и други, темата за социално отговорния бизнес става част от политиките на Европейския съюз и заема все по нарастващо значение на всички равнища – международно, Евро­пейска общност, национално, фирмено. Основната цел да статията е да пока­же развитието на КСО в България през при­змата на резултатите, получени от прове­дено научно изследване по университетски проект на УНСС на тема: “Корпоративната социална отговорност в България – част от европейските социални практики“. Изследването отразява динамичния, за­висещ от контекста характер на КСО по принцип, на ниво ЕС и в България. Широки­ят набор от публични политики, изследва­ни в сравнителен контекст с практиките на страните – членки на ЕС, изгражда ця­лостна представа за средата, в която се прилагат КСО практики в България и е база за оценка на съответствието на прилага­ната национална политика в областта на КСО с европейското разбиране за нейното развитие. Фокусът в изследването е поставен и върху състоянието и тенденциите на КСО, осъществявани от бизнес организациите, опериращи на българския пазар. Проведени­те различни по своя характер проучвания (кабинетни и емпирични) разкриват разно­образни аспекти от дейността на компа­ниите в областта на КСО: провеждани кор­поративни инициативи и техните видове; използвани походи в КСО; начина на отчи­тане на корпоративното социално поведе­ние; прилагане на доброволните механизми на ЕС за намаляване на въздействието вър­ху околната среда (схемата на Общността за присъждане на знака за екомаркировки и схемата за управление и одитиране на околната среда (EMAS); нагласи, ангажира­ност и възприемане на КСО от бизнеса в България. В своята цялост резултатите показват процеса на преход от традицио­нен към стратегически подход в развитие­то на КСО в България. Изследването също така разширява кръга на заинтересованите страни – очертава ролята и участието на организации с нестопанска цел и академичната общност в разпространението, популяризиране и прилагането на КСО в България.

Corporate Social Responsibility in Bulgaria: Development, Constraints and Challenges

In recent decades, many companies world­wide apply socially responsible actions, policies and processes. The topic of socially responsible business became part of European Union policies as a result of the increasingly active role of the EU institutions – the European Commission, European Parliament, formal CSR platforms and others. The main purpose of the article is to present the development of CSR in Bulgaria in the light of the results of research conducted by univer­sity project on “Corporate Social Responsibility in Bulgaria – part of the European social practices“. The study reflects the dynamic, context-dependent and holistic nature of CSR in gen­eral, European CSR and Bulgaria in particular. The wide range of national public policies are researched in a comparative context with the practices of EU Member States. That builds a comprehensive picture of the Bulgaria’s environ­ment for development of CSR. The focus of research has also been on the status and trends of CSR, implemented by business organizations operating on the Bulgar­ian market. The various studies (cabinet and empirical) reveal different aspects of CSR com­panies’ activities: types of corporate initiatives; CSR approaches; the reporting of corporate social behavior; application of the voluntary EU mechanisms to reduce the impact on the envi­ronment (EU Ecolabel, The Eco-Management and Audit Scheme (EMAS), attitudes, commitment and adoption of CSR by businesses in Bul­garia. The results show the process of transition from a traditional to a strategic approach to the development of CSR. The study also expands the range of stake­holders and outlines the role and participation of non-profit organizations and the academic com­munity in the distribution, promotion and imple­mentation of CSR in Bulgaria.

Ключови думи

корпоративна социална отговорност, публични политики, стратегически подход, заинтересовани страни.
Свалете 8-Slavova.pdf