Най-новият брой
Том
30
година
2024
Брой
1

Архив

 

Главен редактор:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова

Редакционна колегия:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова  -председател

проф.д.и.н. Иван Георгиев (УНСС)

проф. д-р Искра Белева (Институт за икономически изследвания на БАН)

проф. д-р Христина Балабанова (УНСС)

проф. д-р Красимир Маринов (УНСС)

доц. д-р Димитър Благоев (УНСС)

Научен секретар: доц. д-р Ваня Лазарова 

   

ISSN (print): 1314-6556

ISSN (online): 2534-8965

   

Индексиране в 

EBSCO

Crossref

CEEOL

RePec

Материалите в  списание "Икономически и социални алтернативи" се публикуват с отворен достъп при условията на международен публичен лиценз Creative Commons CC BY 4.0

Адрес на редакцията:
София 1700, Студентски град "Христо Ботев", УНСС, кабинет 3046

тел. (02) 8195-654, 
email: [email protected]

Към уважаемите читатели и автори на сп. “Икономически и социални алтернативи”

Списание „Икономически и социални ал­тернативи“ при УНСС приема само ори­гинални авторски разработки, които не са публикувани вече или не са подадени едно­временно за публикуване на друго място.

Редакцията извършва електронна про­верка за уникалност на представените за публикуване разработки.

Всеки автор при предаване на материала си трябва задължително да попълни онлайн формуляр „ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДАННИТЕ“. Без този формуляр няма да бъдат приемани материали.

https://forms.office.com/r/zLFPweMRfd 

Политика на списанието

Анализ на университетски данни с бизнес интелигентни системи за подпомагане взимането на управленски решения

Резюме

Анализ на университетски данни с бизнес интелигентни системи за подпомагане взимането на управленски решения

Университетите днес са из­правени пред сериозни предизвикателства. Големите промени, които настъпват в об­ществената среда поради процесите на глобализация и бурното развитие на инфор­мационните и комуникационните техноло­гии, се отразяват и на образователните институции. Засилващата се конкуренция изисква всеки университет да познава до­бре процесите, засягащи студентите, и да се стреми да привлича най-добрите от тях, които ще са най-мотивирани да се разви­ват успешно и ще допринасят в най-голяма степен за повишаване престижа и утвър­ждаване доброто име на учебното заве­дение с успешна реализация. Това може да бъде постигнато чрез използване на подхо­дящи аналитични методи и средства, чрез които наличните в университета данни да бъдат трансформирани в интегрирана сре­да за извеждане на съществена информа­ция за взимане на управленски решения. Основната цел на настоящата разра­ботка е да покаже как изграждането на бизнес интелигентно приложение може да подпомогне трансформирането на данните в ценна информация и знания. Представени и анализирани са примери за използване на бизнес интелигентни системи в универ­ситети в САЩ, Великобритания, Швеция и Австралия – страни с утвърдени инова­тивни подходи в управлението на образова­телните институции. На базата на данни, предоставени от един от водещите уни­верситети в страната, е разработено биз­нес интелигентно приложение на QlikView със 7 интерактивни табла, които дават възможност от наличните данни да се по­лучи информация за профила на студенти­те по пол, приемен изпит, регион, профил на завършеното училището за средно об­разование, среден успех от приемен изпит и среден успех от обучението през 1-вата година в университета. Получените резул­тати показват, че използването на бизнес интелигентни системи за анализ на данни, с които един университет разполага, може да доведе до получаването на ценна инфор­мация, която да подпомага ръководството при взимане на важни управленски решения. В конкретния случай, получената информа­ция може да се използва за оптимизиране на процесите по приемане на студенти в университета, както и при подготовка и провеждане на следващи маркетингови кам­пании.

Analyzing University Data with Business Intelligence Systems for Management Decision Support

Universities today are confronted with serious challenges. There are continuous changes in the social environment, due to the globalization pro­cesses and the rapid development of Information and Communication Technologies, which affect educational institutions as well. The constantly in­creasing competitiveness requires each university to understand well the processes concerning stu­dents and to attract the best candidates who will be highly motivated to develop themselves suc­cessfully and will contribute most to increasing the university prestige. That could be achieved by using advanced analytical methods and tools for analyzing the available university data and trans­forming it into useful information for supporting the decision making processes. The main purpose of this paper is to demon­strate how the development of a Business Intel­ligence application could provide transformation of data into useful information and knowledge. Several examples for successful application of Business Intelligence systems at universities in the USA, UK, Sweden and Australia, countries with established innovative approaches to edu­cational institution management, are analyzed and discussed. Based on student data, provided by one of the leading Bulgarian universities, a Business Intelligence application is developed by using the BI software QlikView. The BI applica­tion contains 7 interactive dashboards providing opportunities for analyzing the data and getting information about the students profile depending on gender, admission exam, region of origin, type of secondary education, admission exam score and average final score at the end of the first year at university. The achieved results reveal that the use of Business Intelligence systems for analyz­ing university data could contribute to receiving valuable information for supporting the university management in taking important decision. In this particular case, the received information could be used for optimizing the student admission pro­cesses and in the preparation of future university marketing campaigns.

Ключови думи

Бизнес интелигентни системи, анализ на университетски данни
Свалете 5-Kabakchieva-Stefanova.pdf