Анализ на университетски данни с бизнес интелигентни системи за подпомагане взимането на управленски решения
Автори: Камелия Стефанова, Дорина Кабакчиева
Резюме
Анализ на университетски данни с бизнес интелигентни системи за подпомагане взимането на управленски решения
Университетите днес са изправени пред сериозни предизвикателства. Големите промени, които настъпват в обществената среда поради процесите на глобализация и бурното развитие на информационните и комуникационните технологии, се отразяват и на образователните институции. Засилващата се конкуренция изисква всеки университет да познава добре процесите, засягащи студентите, и да се стреми да привлича най-добрите от тях, които ще са най-мотивирани да се развиват успешно и ще допринасят в най-голяма степен за повишаване престижа и утвърждаване доброто име на учебното заведение с успешна реализация. Това може да бъде постигнато чрез използване на подходящи аналитични методи и средства, чрез които наличните в университета данни да бъдат трансформирани в интегрирана среда за извеждане на съществена информация за взимане на управленски решения. Основната цел на настоящата разработка е да покаже как изграждането на бизнес интелигентно приложение може да подпомогне трансформирането на данните в ценна информация и знания. Представени и анализирани са примери за използване на бизнес интелигентни системи в университети в САЩ, Великобритания, Швеция и Австралия – страни с утвърдени иновативни подходи в управлението на образователните институции. На базата на данни, предоставени от един от водещите университети в страната, е разработено бизнес интелигентно приложение на QlikView със 7 интерактивни табла, които дават възможност от наличните данни да се получи информация за профила на студентите по пол, приемен изпит, регион, профил на завършеното училището за средно образование, среден успех от приемен изпит и среден успех от обучението през 1-вата година в университета. Получените резултати показват, че използването на бизнес интелигентни системи за анализ на данни, с които един университет разполага, може да доведе до получаването на ценна информация, която да подпомага ръководството при взимане на важни управленски решения. В конкретния случай, получената информация може да се използва за оптимизиране на процесите по приемане на студенти в университета, както и при подготовка и провеждане на следващи маркетингови кампании.
Analyzing University Data with Business Intelligence Systems for Management Decision Support
Universities today are confronted with serious challenges. There are continuous changes in the social environment, due to the globalization processes and the rapid development of Information and Communication Technologies, which affect educational institutions as well. The constantly increasing competitiveness requires each university to understand well the processes concerning students and to attract the best candidates who will be highly motivated to develop themselves successfully and will contribute most to increasing the university prestige. That could be achieved by using advanced analytical methods and tools for analyzing the available university data and transforming it into useful information for supporting the decision making processes. The main purpose of this paper is to demonstrate how the development of a Business Intelligence application could provide transformation of data into useful information and knowledge. Several examples for successful application of Business Intelligence systems at universities in the USA, UK, Sweden and Australia, countries with established innovative approaches to educational institution management, are analyzed and discussed. Based on student data, provided by one of the leading Bulgarian universities, a Business Intelligence application is developed by using the BI software QlikView. The BI application contains 7 interactive dashboards providing opportunities for analyzing the data and getting information about the students profile depending on gender, admission exam, region of origin, type of secondary education, admission exam score and average final score at the end of the first year at university. The achieved results reveal that the use of Business Intelligence systems for analyzing university data could contribute to receiving valuable information for supporting the university management in taking important decision. In this particular case, the received information could be used for optimizing the student admission processes and in the preparation of future university marketing campaigns.