Най-новият брой
Том
31
година
2025
Брой
3

Архив

 

Главен редактор:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова

Редакционна колегия:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова  -председател

проф. д-р Даниела Фесчиян
(УНСС)

проф.д.и.н. Иван Георгиев (УНСС)

проф. д-р Искра Белева (Институт за икономически изследвания на БАН)

проф. д-р Христина Балабанова (УНСС)

проф. д-р Красимир Маринов (УНСС)

доц. д-р Димитър Благоев (УНСС)

Научен секретар: доц. д-р Ваня Лазарова 

   

ISSN (print): 1314-6556

ISSN (online): 2534-8965

   

Индексиране в 

EBSCO

Crossref

CEEOL

RePec

Материалите в  списание "Икономически и социални алтернативи" се публикуват с отворен достъп при условията на международен публичен лиценз Creative Commons CC BY 4.0

Адрес на редакцията:
София 1700, Студентски град "Христо Ботев", УНСС, кабинет 3046

тел. (02) 8195-654, 
email: [email protected]

Към уважаемите читатели и автори на сп. “Икономически и социални алтернативи”

Списание „Икономически и социални ал­тернативи“ при УНСС приема само ори­гинални авторски разработки, които не са публикувани вече или не са подадени едно­временно за публикуване на друго място.

Редакцията извършва електронна про­верка за уникалност на представените за публикуване разработки.

Всеки автор при предаване на материала си трябва задължително да попълни онлайн формуляр „ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДАННИТЕ“. Без този формуляр няма да бъдат приемани материали.

https://forms.office.com/r/zLFPweMRfd 

Политика на списанието

Дигитална трансформация и достъпността на образованието за хората със зрителни увреждания

Резюме

Онлайн образованието се утвърждава като съществен механи­зъм за гарантиране на равнопоста­вен достъп до учебни ресурси за лица с нарушено зрение. С оглед на факта, че над 2.2 милиарда души по света са засегнати от различни форми на зри­телно увреждане, дигиталното обуче­ние, което е съобразено с принципите на достъпност, играе ключова роля в преодоляването на системни бариери пред образователното включване. Развитието на образователните технологии през последните десетиле­тия доведе до радикална трансформа­ция на начина, по който се организира и осъществява обучението. Онлайн фор­мите на обучение, които в миналото се разглеждаха като допълнение към тра­диционното образование, днес заемат централно място в образователните системи по света. Въпреки тази ево­люция, равният достъп до цифрово обу­чение остава ограничен за много соци­ални групи, включително за лицата със зрителни затруднения. Настоящата статия изследва как­то потенциалните ползи, така и ос­новните предизвикателства, свързани с онлайн образованието за хора с на­рушено зрение, като представя добри практики и иновативни подходи от раз­лични страни.

Digital Transformation and Accessibility to Education for People with Vision Impairment

Online education has been recognized as an essential mechanism for guaranteeing equal access to academic resources for individuals with vision impairment. Considering the fact that over 2.2 billion people around the world are afflicted by various forms of vision impairment, digital training, which is consistent with accessibility principles, plays a key role in overcoming systemic barriers to educational inclusivity. The development of education technologies in recent decades has led to a radical transformation of the way in which training is organized and realized. Nowadays, online forms of training, which were viewed as an extension of traditional education in the past, are central to education systems around the world. Despite this evolution, equal access to digital training remains limited for many social groups, including individuals with vision impairment. vision impairment. The present article studies the potential benefits and the fundamental challenges involving the online education of people with vision impairment by presenting good practices and innovative approaches from various countries.

Ключови думи

digital transformation, online education, people with vision impairment, inclusive training, international accessibility standards
Свалете ISA.2025.3.07.pdf