Приложение на компетентностния подход в сектор "туризъм"
Автор: Иванка Николова
Резюме
В статията се обосновава необходимостта от използване на компетентностния подход при управлението на човека като фактор на производство. Разглежда се неговата същност и новите възможности, които използването му разкрива пред организациите при интегриране на системите в управлението на човешките ресурси и синхронизиране на дейността между отделите в предприятието. Представени са двата подхода за разбиране същността на компетентността, използвани съответно в САЩ и Европа. Илюстрирани са компетентностен модел и значими компетенции за управленски позиции в хотелиерската индустрия, изведени на базата на проведени емпирични изследвания в САЩ. Главната част на статията е посветена на проект, осъществен в Р България, свързан с повишаване на адаптивността, ефективността и балансиране на търсенето и предлагането на пазара на труда чрез изграждане на система за оценяване на компетенциите на работната сила на браншово и регионално ниво. На негова основа са проследени етапите при разработване на компетентностен модел за сектор „Туризъм”. Наблюдаваните етапи при разработването на компетентностния модел се свързват с: анализ и дефиниране на изискванията към компетенциите на работната сила; определяне на ключовите длъжности и разработване на прототип на компетентностния модел; верифициране и актуализиране на компетентностния модел. Посочени са необходими компетенции за някои ключови длъжности в сектор „Туризъм”. Компетентостните модели подпомагат развитието на потенциала на работната сила в туризма и съдействат за внедряването на компетентностния подход.
Implementation of the Competence-based Approach in Sector “Tourism”
The article focuses on the need to implement the competence-based approach in the process of managing people as a factor of production. It considers the essence and opportunities of the approach it offers organisations when integrating the systems in human resources management and synchronising the activity among departments in the enterprise. The two approaches used to understand the essence of competence, implemented in USA and Europe, respectively, have been presented. The article illustrates a competence-based model and competences, essential to managerial positions in the hospitality industry. Those competences have been arrived at on the basis of empirical research conducted in USA. The main part of the article focuses on a project, implemented in Bulgaria, related to improving the adaptability, efficiency and the balance between demand and supply on the labour market through establishing an evaluation system of the competences of the workforce at industry and regional level. The project is the basis for monitoring the development of the competence-based model in sector “Tourism”. The stages observed in the process of developing the competence-based model are related to: analysing and defining the requirements towards the competences of the workforce; determining the key positions and developing a prototype of the competence-based model; verifying and updating the competence-based model. The competences needed for specific key positions in sector “Tourism” have been pointed out. The competence-based models support the development of the potential of the workforce in tourism and facilitate the implementation of the competence-based approach.