Най-новият брой
Том
31
година
2025
Брой
1

Архив

 

Главен редактор:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова

Редакционна колегия:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова  -председател

проф. д-р Даниела Фесчиян
(УНСС)

проф.д.и.н. Иван Георгиев (УНСС)

проф. д-р Искра Белева (Институт за икономически изследвания на БАН)

проф. д-р Христина Балабанова (УНСС)

проф. д-р Красимир Маринов (УНСС)

доц. д-р Димитър Благоев (УНСС)

Научен секретар: доц. д-р Ваня Лазарова 

   

ISSN (print): 1314-6556

ISSN (online): 2534-8965

   

Индексиране в 

EBSCO

Crossref

CEEOL

RePec

Материалите в  списание "Икономически и социални алтернативи" се публикуват с отворен достъп при условията на международен публичен лиценз Creative Commons CC BY 4.0

Адрес на редакцията:
София 1700, Студентски град "Христо Ботев", УНСС, кабинет 3046

тел. (02) 8195-654, 
email: [email protected]

Към уважаемите читатели и автори на сп. “Икономически и социални алтернативи”

Списание „Икономически и социални ал­тернативи“ при УНСС приема само ори­гинални авторски разработки, които не са публикувани вече или не са подадени едно­временно за публикуване на друго място.

Редакцията извършва електронна про­верка за уникалност на представените за публикуване разработки.

Всеки автор при предаване на материала си трябва задължително да попълни онлайн формуляр „ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДАННИТЕ“. Без този формуляр няма да бъдат приемани материали.

https://forms.office.com/r/zLFPweMRfd 

Политика на списанието

Приложение на компетентностния подход в сектор "туризъм"

Резюме

В статията се обосновава необходимостта от използване на компетентностния подход при управлението на човека като фактор на производство. Разглежда се неговата същност и новите възможности, които използването му разкрива пред организациите при интегриране на системите в управлението на човешките ресурси и синхронизиране на дейността между отделите в предприятието. Представени са двата подхода за разбиране същността на компетентността, използвани съответно в САЩ и Европа. Илюстрирани са компетентностен модел и значими компетенции за управленски позиции в хотелиерската индустрия, изведени на базата на проведени емпирични изследвания в САЩ. Главната част на статията е посветена на проект, осъществен в Р България, свързан с повишаване на адаптивността, ефективността и балансиране на търсенето и предлагането на пазара на труда чрез изграждане на система за оценяване на компетенциите на работната сила на браншово и регионално ниво. На негова основа са проследени етапите при разработване на компетентностен модел за сектор „Туризъм”. Наблюдаваните етапи при разработването на компетентностния модел се свързват с: анализ и дефиниране на изискванията към компетенциите на работната сила; определяне на ключовите длъжности и разработване на прототип на компетентностния модел; верифициране и актуализиране на компетентностния модел. Посочени са необходими компетенции за някои ключови длъжности в сектор „Туризъм”. Компетентостните модели подпомагат развитието на потенциала на работната сила в туризма и съдействат за внедряването на компетентностния подход.

Implementation of the Competence-based Approach in Sector “Tourism”

The article focuses on the need to implement the competence-based approach in the process of managing people as a factor of production. It considers the essence and opportunities of the approach it offers organisations when integrating the systems in human resources management and synchronising the activity among departments in the enterprise. The two approaches used to understand the essence of competence, implemented in USA and Europe, respectively, have been presented. The article illustrates a competence-based model and competences, essential to managerial positions in the hospitality industry. Those competences have been arrived at on the basis of empirical research conducted in USA. The main part of the article focuses on a project, implemented in Bulgaria, related to improving the adaptability, efficiency and the balance between demand and supply on the labour market through establishing an evaluation system of the competences of the workforce at industry and regional level. The project is the basis for monitoring the development of the competence-based model in sector “Tourism”. The stages observed in the process of developing the competence-based model are related to: analysing and defining the requirements towards the competences of the workforce; determining the key positions and developing a prototype of the competence-based model; verifying and updating the competence-based model. The competences needed for specific key positions in sector “Tourism” have been pointed out. The competence-based models support the development of the potential of the workforce in tourism and facilitate the implementation of the competence-based approach.  

Ключови думи

Човешки ресурси, Туризъм, компетенции, компетентностен подход
Свалете 7_4-14_Ivanka.pdf