Най-новият брой
Том
30
година
2024
Брой
4

Архив

 

Главен редактор:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова

Редакционна колегия:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова  -председател

проф. д-р Даниела Фесчиян
(УНСС)

проф.д.и.н. Иван Георгиев (УНСС)

проф. д-р Искра Белева (Институт за икономически изследвания на БАН)

проф. д-р Христина Балабанова (УНСС)

проф. д-р Красимир Маринов (УНСС)

доц. д-р Димитър Благоев (УНСС)

Научен секретар: доц. д-р Ваня Лазарова 

   

ISSN (print): 1314-6556

ISSN (online): 2534-8965

   

Индексиране в 

EBSCO

Crossref

CEEOL

RePec

Материалите в  списание "Икономически и социални алтернативи" се публикуват с отворен достъп при условията на международен публичен лиценз Creative Commons CC BY 4.0

Адрес на редакцията:
София 1700, Студентски град "Христо Ботев", УНСС, кабинет 3046

тел. (02) 8195-654, 
email: [email protected]

Към уважаемите читатели и автори на сп. “Икономически и социални алтернативи”

Списание „Икономически и социални ал­тернативи“ при УНСС приема само ори­гинални авторски разработки, които не са публикувани вече или не са подадени едно­временно за публикуване на друго място.

Редакцията извършва електронна про­верка за уникалност на представените за публикуване разработки.

Всеки автор при предаване на материала си трябва задължително да попълни онлайн формуляр „ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДАННИТЕ“. Без този формуляр няма да бъдат приемани материали.

https://forms.office.com/r/zLFPweMRfd 

Политика на списанието

Развитие на дропшипинга – онлайн бизнес модел в контекста на електронната търговия

Резюме

The development of mobile technologies and the Internet since the end of the last century has conditioned a new environment characterized by its own economic processes. Today, people spend much of their daily lives in front of various mobile devices, such as smartphones, tablets, laptops, etc., which connect them to the World Wide Web. There has been an accelerated development of e-commerce, which is growing in importance as a trade and distribution channel. Different online business models are emerging to conduct successful trade. Through them, manufacturers, retailers, entrepreneurs and distributors are able to engage ever larger customer audiences and increase their buyers. Through the online business model of dropshipping, entrepreneurs on the Internet running online stores develop relationships with manufacturers, wholesalers and distributors as well as customers. The model inherently incorporates both B2B and B2C e-commerce, enabling commercially oriented individuals with little capital to create a platform to sell products around the world without manufacturing or shipping them themselves to end customers. The research interest of this online business model stems from the fact that in terms of revenue, the dropshipping market is only just over 1% of the entire e-commerce market, but has demonstrated enduring sustainability over time. The aim of the paper is to describe the dropshipping model and to make a comprehensive analysis of e-commerce for the last few years. Various statistics about the e-commerce market worldwide are used – volume of B2B and B2C markets, amount of dropshipping revenue, number of online buyers, etc. Through comparative and retrospective analysis, key patterns in e-commerce development are identified.

Ключови думи

e-commerce, internet entrepreneurs, dropshipping, internet shoppers, e-commerce revenue
Свалете ISA.2024.4.05.pdf