Проблеми на позиционирането на българския туристически продукт
Автор: Николай Цонев
Резюме
В статията се изследва проблемът за позиционирането на България като туристическа дестинация и в частност някои български туристически дестинации. Доказва се, че решаващи фактори за успеха на позиционирането са предварителни проучвания и решения: за правилното сегментиране на реалните и потенциалните потребители; за точния избор и фокусиране върху определени целеви групи; за предварителното проучване на идеите, които трябва да се представят пред тези пазари. Стига се до изводите, че България не използва предимствата на системния подход за сегментиране, избор на целеви сегменти и позициониране на туристическия продукт (както като цяло, така и като определени дестинации). Тази хаотичност и разпокъсаност на усилията понижават както ефекта от действията поотделно, така и ефекта за страната като цяло. Обосновава се тезата, че е необходим дирижизъм при позиционирането на страната ни като туристическа дестинация и координация на усилията на отделните заинтересовани страни.
Problems of Positioning the Bulgarian Tourism Product
The article examines the problem of positioning Bulgaria as a tourist destination, particularly certain Bulgarian tourist destinations. It is proved that the critical factors for success of positioning are preliminary studies and solutions: the right segmentation of real and potential customers; the exact choice and focusing on specific target groups; the preliminary study of the ideas which should be presented to these markets. It was concluded that Bulgaria did not take an advantage of the systematic approach to segment, define the target segments and position the tourism product (both as a whole and as certain destinations). This chaos and fragmentation of efforts reduce the effects of the individual actions and the effect for the country as a whole. Dirigisme in positioning the county as a tourist destination and coordinating the efforts of different stakeholders are needed is what the thesis justifies.