Най-новият брой
Том
30
година
2024
Брой
1

Архив

 

Главен редактор:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова

Редакционна колегия:
проф. д-р Матилда Иванова Александрова-Бошнакова  -председател

проф.д.и.н. Иван Георгиев (УНСС)

проф. д-р Искра Белева (Институт за икономически изследвания на БАН)

проф. д-р Христина Балабанова (УНСС)

проф. д-р Красимир Маринов (УНСС)

доц. д-р Димитър Благоев (УНСС)

Научен секретар: доц. д-р Ваня Лазарова 

   

ISSN (print): 1314-6556

ISSN (online): 2534-8965

   

Индексиране в 

EBSCO

Crossref

CEEOL

RePec

Материалите в  списание "Икономически и социални алтернативи" се публикуват с отворен достъп при условията на международен публичен лиценз Creative Commons CC BY 4.0

Адрес на редакцията:
София 1700, Студентски град "Христо Ботев", УНСС, кабинет 3046

тел. (02) 8195-654, 
email: [email protected]

Към уважаемите читатели и автори на сп. “Икономически и социални алтернативи”

Списание „Икономически и социални ал­тернативи“ при УНСС приема само ори­гинални авторски разработки, които не са публикувани вече или не са подадени едно­временно за публикуване на друго място.

Редакцията извършва електронна про­верка за уникалност на представените за публикуване разработки.

Всеки автор при предаване на материала си трябва задължително да попълни онлайн формуляр „ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДАННИТЕ“. Без този формуляр няма да бъдат приемани материали.

https://forms.office.com/r/zLFPweMRfd 

Политика на списанието

Превенция на достъпа на нелегални капитали до банковата система чрез прилагане на механизъм за клиентска идентификация

Резюме

Едно от основните предизвикателства пред финансовия сектор е несъмнено прането на пари. Банковите институции могат, въпреки тяхната воля, да бъдат използвани като посредници при преводи и съхраняване на средствата, получени в резултат на престъпни действия. Умишленото или неволно привличане и пускане в обращение на средства от съмнителни източници може да дестабилизира финансовото положение на банката и да ограничи нейната независимост. В ежедневната банкова дейност се интегрират все повече механизми за противодействие на изпирането на пари, като една от най-значимите превантивни практики е клиентската идентификация. В настоящата публикация се изследват същността, комплексният характер и специфичните особености на клиентската идентификация като механизъм за превенция достъпа на нелегално придобити капитали до банковата система. Изяснени са нормативно-регламентираните процедури за първоначално клиентско идентифициране и са предложени законодателни и организационни мерки за оптимизиране на идентификационните практики от страна на банковите институции.

Prevention the Аccess of Illegal Capitals to  the Banking System Using a Mechanism for  Customer Identification

One of the main challenges facing the  financial sector is undoubtedly anti-money  laundering. The banking institutions may well  be used, against their will, as mediators in  the transfer and storage of money acquired  as a result of criminal acts. Intentional or  unintentional attraction and release into  circulation of money from dubious sources  could destabilize the financial condition of the  bank and restrict its independence. Everyday  banking increasingly integrates mechanisms  to combat money laundering, as one of the  most important preventive practices is the  client identification. In addition, more and more  national and supranational regulators require  as a prerequisite for the conduct of banking  business the establishment and implementation  of reliable customer identification mechanisms.  This article examines the nature, complexity and  specific features of the customer identification  as mechanism for prevention the access  of illegally acquired capitals to the banking  system. There are clarified the legally regulated  procedures for initial customer identification and  there are proposed legislative and organizational  measures for optimization the identification  practices by the banking institutions.


Ключови думи

клиентска идентификация, пране на пари, престъпна дейност, финансова система
Свалете A11-1-2014.pdf