Подход при оценяване на възможностите за повишаване на конкурентоспособността и определяне на управленски приоритети (на примера на големи фирми от цветната металургия)
Автор: Вяра Милушева
Резюме
Реализацията на стратегията за устойчиво икономическо развитие и из ходът от сложната икономическа ситуация се намират под въздействието на комплекс от фактори. Съществено и определящо място сред тях заема повишаване на рав нището и динамиката на конкурентоспосо бността на българската икономика и осо бено нейните основни структурни звена – фирмите. В условията на все по-нараства ща конкурентна борба между фирмите е необходимо не само тяхното ускорено тех нологично и продуктово преструктуриране, изучаването на тенденциите и проблемите на вътрешния и външния пазари, но и ясно то дефиниране на факторите и възмож ностите за повишаване на конкурентоспо собността им. За запазване и разширяване на пазарните си позиции индустриалните фирми трябва да постигат устойчива във времето конкурентоспособност. Целта на настоящата статия е да се представи подход за оценка на възмож ности за повишаване на конкурентоспо собността и определяне на управленски приоритети. Тезата е, че е възможно пред ставеният подход да служи на специалистите от практиката. Предложеният под ход се основава на определяне и оценяване на възможности, които да бъдат основа за разработване на фирмени стратегии за повишаване на конкурентоспособността. Приложимостта на представения подход е потвърдена чрез апробирането му в три индустриални фирми, получените резултати са представени и анализирани в статията.
Approach for Evaluation of Possibilities for Enhancing Competitiveness and Determination of Management Priorities (as Exemplified by Large Companies from the Non-ferrous Metals Sector)
Vyara Milusheva
The implementation of the strategy for sustainable economic development and the exit from the complicated economic situation are influenced by a number of factors. A prominent and defining place among them occupies the enhancement of the level and dynamics of competitiveness of the Bulgarian economy and in particular its main structural units – the companies. In an environment of an increasingly competitive battle among the companies, it is necessary that they not only achieve a swift technological and product restructuring, gain knowledge of the trends and issues of the domestic and external market, but also clearly define the factors and possibilities for enhancing their own competitiveness. In order to maintain and expand their market positions, industrial companies must achieve competitiveness which is sustainable over time.The purpose of this article is to provide an approach for evaluation of possibilities for enhancing competitiveness and determination of management priorities. The author holds that the presented approach can be used by the practical experts. The presented approach is based on determination and evaluation of possibilities which can serve as a basis for developing company strategies to enhance competitiveness. The applicability of the proposed approach has been confirmed by testing the approach in three industrial companies and the results obtained are presented and analysed in the article.