Нови моменти при атестирането на държавните служители
Автор: Таня Георгиева
Резюме
Пред българското правител ство и пред българската държавна ад министрация през последните няколко години се очертаха редица предизвика телства за модернизиране и превръщане на държавната служба в професионална, етично ориентирана и насочена изцяло към доброто обслужване на граждани те. Фокусът на държавното управление се насочва все повече към преодоляване на тенденцията човешките ресурси в държавната администрация да се въз приемат като "разходи", които следва да бъдат занижени, вместо като "актив", който трябва да се развива и усъвършенства. Именно тази нова концепция и философия на държавното управление на ложи провеждането на административна реформа в държавната администрация, като се постави акцент върху подобря ване качеството на предоставяните услуги за гражданите чрез повишаване мотивацията на служителите и усъвър шенстване на техните знания, уменията и поведение при изпълнение на служебни те им задължения. Процесите на провеждане на административната реформа наложиха промяна в някои от същест вуващите нормативни и поднормативни актове като Закона за държавния служител, Закона за администрацията, Наредбата за условията и реда за оценяване изпълнението на служителите в държав ната администрация и други. Предмет на тази статия е новата рамка на компетентностите, която е еле мент от Наредбата за условията и реда за оценяване изпълнението на служители те в държавната администрация 1 . Целта на статията е да се анализира новата рамка на компетентностите, нейното предназначение и приложение в държавна та администрация на Република България. Статията е разработена в четири части. В първата част е направен ана лиз на теоретичните основи на оценка та на трудовото изпълнение. Във вто рата част са посочени по-съществени те промени в Наредбата за условията и реда за оценяване изпълнението на слу жителите в държавната администрация. В третата част се описва новата рамка на компетентностите. В четвърта та част на статията се правят някои основни изводи и препоръки във връзка с приложението на новата рамка на компе тентностите. Ограничения: Анализът е насочен към нововъведената рамка на компетентно стите за служителите в държавната ад министрация на Република България.
New Aspects in the Assessment of Civil Servants
In recent years the Bulgarian Government and the Bulgarian public administration have been faced with a number of challenges to modernise and make the civil service professional, ethically oriented and fully focused on providing good services to citizens. The state governance is increasingly been focused on overcoming the tendency human resources in the public administration to be perceived as "expenditure" that have to be cut rather than as an "asset" that has to be developed and improved. Precisely this new concept and philosophy of state governance called for the implementation of administrative reform in the public administration by prioritising the improvement of the quality of services provided to citizens through enhancing the motivation of employees and improving their knowledge, skills and conduct when performing their duties. The administrative reform processes required amendments to some of the existing primary and secondary legislation such as the Civil Servants Law, the Administration Law, the Ordinance on the Terms and Procedure for Performance Appraisal in the Public Administration and others. The subject of this article is the new framework of competences which is an element of the Ordinance on the Terms and Procedure for Performance Appraisal in the Public Administration1. The aim of the article is to analyse the new framework of competences, its purpose and application in the Bulgarian public administration. The article is elaborated in four parts. The first part analyses the theoretical basis of performance appraisal. The second part lists the more substantial amendments to the Ordinance on the Terms and Procedure for Performance Appraisal in the Public Administration. The third part describes the new framework of competences. In the fourth part of the article some basic conclusions are drawn and recommendations are made concerning the application of the new framework of competences. Limitations: The analysis is focused on the newly introduced framework of competences for the employees in the Republic of Bulgaria public administration.