Фактори за стойността на търговските вземания на българските нефинансови предприятия
Автор: Галя Тасева
Резюме
В статията са систематизирани основни теоретични постановки в областта на търговските вземания, чиято релевантност в българската икономическа среда е тествана чрез проведено емпирич но изследване въз основа на данни, предос тавени от Националния статистически институт (НСИ). Конструирани са модели отделно за големите и малките и средни предприятия (МСП), с помощта на които са идентифицирани факторите, влияещи вър ху стойността на вземанията им от нефи нансови предприятия. Анализирано е и влия нието на кризата, която оказва въздейсвие върху стимулите и възможностите на фир мите да продават с отсрочено плащане, едновременно, поради свиване на пазарите на продукция и на банковото кредитиране.
Factors That Influence the Value of Trade Receivables of Bulgarian Non-financial Enterprises
In the article are systematized basic theoretical principles in the field of trade receivables, whose reliability in Bulgarian economic environment is verified through empirical research. The empirical research is realized based on data obtained from the National statistical institute. We constructed models separately for big firms and SME which enabled us to identify the factors that determine the size of trade receivables of the firms. We also analyze the impact of the economic crisis and in particular the credit crunch and product market contraction during the crisis which influence over motives and possibility on the firms to sell on credit.