Клубни блага, клубни решения и обществено благосъстояние
Автор: Георги Манлиев
Резюме
Клубните блага са разновидност на публичните блага. Те се потребяват от индивиди с хомогенни предпочитания, които доброволно се асоциират в клубове. Членовете на клуба извличат взаимна полезност от колективното потребление на клубните блага, което подобрява тяхното благосъстояние и съответно повишава в определена степен общественото благосъстояние. Частната инициатива стои в основата на създаването на класическите клубове. По-късно, държавата възприема и прилага клубните решения, за да повиши ефективността в предлагането и колективното потребление на някои частни и делими публични блага. Примери за държавно регулирани клубове са: поддържане чистотата в населените места, предлагането и потреблението на комуналните услуги, поддържането на националната пътна мрежа с винетни и тол такси и други, които са анализирани в изложението. Развитието на дигиталните комуникации доведе до появата на хиляди онлайн клубни формирования, в т.ч. и с глобален характер. Крайният извод: с частна или държавна инициатива клубните дейности се разширяват, потребителите на клубните блага се увеличават, което повишава равнището на общественото благосъстояние.
Club Goods, Club Decisions and Social Welfare
Club goods are a variety of public goods. They are consumed by individuals with homogeneous preferences who are voluntarily associated in clubs. Club members derive mutual benefit from the collective consumption of club goods, which improves their well-being and therefore enhances social welfare to a certain extent. The private initiative underpins the creation of the classic clubs. Later, the state adopted and implemented club decisions in order to increase the efficiency in the supply and collective consumption of certain private and divisible public goods. Examples of state-regulated clubs are maintaining cleanliness in settlements, supply and consumption of utilities, maintaining the national road network with vignettes and tolls, and others that are analyzed in the paper. The development of digital communications has led to the emergence of thousands of online club formations, including a global one. The final conclusion: with private or government initiatives club activities are expanded, and consumers of club goods grow in number, which in turn increases the level of social welfare.