Индивидуализъм, колективизъм и бъдещето на капитализма
Автор: Теодор Седларски
Резюме
В статията са обобщени основните идеи от книгата „Бъдещето на капитализма“ на влиятелния американски икономист Лестър Търоу, свързани с ролята на културното измерение индивидуализъм–колективизъм за стопанското развитие на обществата1. Според автора дългосрочното съществуване на настоящата социално-икономическа система е заплашено заради несъвместимостта на съвременните пазарни отношения и технологични връзки с особеностите на първичната човешка природа. Индивидите и техните предпочитания в голяма степен са продукт на обществото и социалните влияния и за да функционират успешно, са необходими обединяващи светогледни системи. Но капитализмът и концепцията за пазарно регулираното обществено устройство не са обединяващи, а се явяват по-скоро „процесни“ идеологии за ефективността на човешкия обмен. С повсеместното налагане на индивидуалистични мисловни модели все повече се затруднява извеждането на общо благо или колективни цели, за които всички се чувстват призвани да допринасят. Без работеща колективистична социална организация обаче всеки индивид е мотивиран да се „вози без билет“, т.е. да потребява осигурените от другите на по-ранен исторически етап облаги, без да влага собствени усилия в поддържането на системата, която ги е направила възможни.
Individualism, Collectivism, and the Future of Capitalism
This article offers a brief overview of the main ideas in the book “The Future of Capitalism” by American economist Lester Thurow related to the discussion in economic literature on the role of culture, and more specifically to the dimension of individualism–collectivism1. According to the author, the long-term existence of the current socio-economic system is threatened by the incompatibility of modern social market relations and technological connections with basic features of human nature. Individuals and their preferences are largely products of society and social influences, and to function properly they require unifying worldview systems. The problem with capitalism and the concept of market-regulated social order, as Thurow sees it, is that they are not unifying, but rather ‘process’ ideologies regarding the efficacy of human exchange. With the ubiquitous spread of individualistic mental models, it is getting harder to formulate concepts of common good or collective goals to which all members of society are expected to contribute. In the absence of a well-functioning collectivistic social organization, however, everyone is motivated to “free ride”, i.e., to reap the benefits provided by others at an earlier historical stage without investing own efforts in maintaining the system that made these benefits possible.