Статистическа оценка за бизнес средата на основата на данни от анкетни проучвания
Автор: Георги Мишев
Резюме
Обичайна практика е при изследвания на бизнес средата, нейните същностни страни, които са в ролята на статистически признаци да се формулират като въпроси. Те се характеризират с използването на номинална или ординална скала. При това положение като резултат от анкетните проучвания се получават съответни разпределения на относителните дялове на анкетираните по отговорите на отделните въпроси. В такава ситуация количественото характеризиране на редица изследвани явления се оказва непосилно за изследователите. В статията се разглежда, предложен от автора подход за изчисляване на обобщаваща количествена характеристика както за отделните елементи на бизнес средата, така и за бизнес средата като цяло. Тя е ненаименувана величина и се нарича нормирана бална оценка. Предлаганият подход се основава на квантификацията на многомерни признаци [2]. От гледна точка на компонентите на неговото съдържание той е типична форма на познавателен процес. Негова характерна черта е реализацията му на основата на единството на анализа и синтеза. Анализът има за задача разчленяването на цялото на части, в резултат на което се стига до същностните страни на бизнес средата, които са в ролята на едномерни признаци. На основата на нормираните бални оценки за последните чрез синтеза се реализира обединяването на частите на цялото, в резултат на което се изчислява обобщена нормирана бална оценка за бизнес средата.
Statistcial Estimate for the Business Environment Evaluated based on Questionnaire Surveys Data
When the business environment is investigated it is a usual practice its main features, being statistical characteristics, to be evaluated by specially formulated questions. These characteristics are measured through the implementation of ordinal and nominal scales. In this case the results from the survey appear as relative shares of the answers of the persons interviewed to the respective questions from the questionnaires. In such situation the quantitative characterization of some phenomena is not possible for the researchers. In this article the author presents an approach for calculation of generalized quantitative characteristics of the business environment as a whole and also of its particular elements.