Фирмени обучения и ангажираност на служителите
Автор: Мария Никовска
Резюме
Основната цел на това изследване е да се изследва взаимовръзката между фирменото обучение (учене по време на работа) и ангажираността на служителите. За целта са анализирани данни от стандартизиран въпросник сред 93 предимно производствени служители от предприятие, което е филиал на голяма международна компания. Въз основа на групирането на твърденията от въпросника по различните организационни области, идентифицирани от литературния анализ като ключови за ангажираността, са конструирани осем индекса. Променливите, включени в тези индекси, са проверени за надеждност съгласно Алфата на Кронбах. Според получените резултати, делът на анкетираните, изразяващи по-скоро съгласие или пълно съгласие по повечето твърдения от всички изследвани области (сътрудничество, приемане на различията, ефективност на организацията на труда, отношения с мениджърите, възможности за учене и обучение, системата за признание, благополучието и ангажираността на служителите), е най-често между 80% и 90%. Тези резултати са визуализирани в разпределението на стойностите на съответните индекси и намират обяснение в спецификата както на изследваната компания, така и на извадката. Като филиал на голяма чуждестранна международна корпорация, изследваната компания прилага най-развити подходи за управлението на човешките ресурси от компанията майка с фокус върху обучението и мотивацията на служителите. Резултатите от корелационната матрица показват, че обучението и ученето са свързани позитивно с ангажираността на служителите. Наред с това е разкрито, че ангажираността е свързана в различна степен и с други фактори. Ограниченията на изследването се отнасят до това, че е проучено мнението предимно на производствени служители само от една компания, която има утвърдена традиция в обучението на служителите си. В тази връзка резултатите от изследването не могат да се екстраполират за друг вид предприятия. Независимо от това, тези резултати биха били от полза за разбиране ангажираността на служителите именно в компании-филиали на международни корпорации.
Company Training and Employee Engagement
The main goal of this study is to examine the relationship between company training (on-the-job learning) and employee engagement. For this purpose, data from a standardized questionnaire among 93 mostly production employees from an enterprise that is a branch of a large international company are analyzed. Based on the grouping of the statements from the questionnaire on different organizational domains, identified by the literature analysis as key to the engagement, eight indices are constructed. The variables included in these indices are checked for reliability through Cronbach’s Alpha. The obtained results show that the share of respondents expressing agreement or full agreement on most statements from all organizational areas (cooperation, acceptance of differences, efficiency of work organization, relations with managers, learning and training opportunities, recognition system, well-being and employee engagement) is most often between 80% and 90%. These results are visualized through the distribution of the values of the respective indices and are explained by the specifics of both the surveyed company and the sample. As a subsidiary of a big foreign international corporation, the researched company applies the most developed approaches to human resource management by the parent company with a focus on employee training and motivation. The results of the correlation matrix show that training and learning are positively related to employee engagement. In addition, it is found that engagement is related to varying degrees with other factors. The limitations of the study relate to the fact that the opinion of mainly production employees are surveyed in only one company, which has an established tradition in the training of its employees. In this regard, the results of the study cannot be extrapolated to other types of enterprises. Nevertheless, these results would be useful for understanding the involvement of employees namely in subsidiaries of international corporations.