Особености при управлението на права на интелектуална собственост като част от бизнес стратегията на фирмата. Лицензиране на търговска марка
Автор: Николай Братов
Резюме
Правото на собственост на притежателя на материални обекти, каквито са продуктите, включени в портфолиото на фирмата, обикновено се прехвърля на друго лице в процеса на тяхната комерсиализация и по-точно при осъществяването на покупко-продажбата им. Не така стоят нещата, обаче, в повечето случаи, когато говорим за права на интелектуална собственост. Поради нематериалната форма на обектите, част от системата на интелектуална собственост, например търговската марка, притежателят й може да запази изключителното правото на собственост, което има, въпреки че спрямо обекта е осъществена комерсиализация. Това е възможно чрез т.нар. „лицензия“ за използване. Лицензията (разрешение за извършване на определено действие) е уредената от закона правна възможност притежателят да предостави това свое изключително право в полза на трето лице при определени условия, време и обем, за което да получи насрещни ползи. Но знаем ли как да извлечем максималното от тази възможност, а именно – да лицензираме изключителното право и по- конкретно това върху търговска марка като част от бизнес стратегията на фирмата? Настоящата статия има за цел да предостави отговори на горепосочения въпрос, както и на още няколко основни въпроса, а именно:
какво по-конкретно представлява лицензионното споразумение (лицензията)?
какви са основните видове лицензии?
какви са нужните средства и какви са пречките за постигането на максимална икономическа полезност от лицензията като способ за използването и по-конкретно на търговската марка в бизнес стратегията на фирмата?
Това, от своя страна, ще позволи на всяко заинтересовано лице да може:
бързо и лесно да установява връзката между съществуващата стратегия за управление на интелектуална собственост и бизнес стратегията на фирмата;
правилно да оценява възможностите за създаване на допълнителна стойност на стоките и/или услугите на фирмата, както и приходи от лицензирането на обекти на интелектуална собственост.
Features of Intellectual Property Rights Management as Part of the Business Strategy of the Company. Trademark Licensing
The owner’s property right of material objects like products, which are part of а company’s portfolio, usually transfers to another individual in the process of their commercialization and more specifically in their purchase and sale. Тhings are not the same when we talk about owner’s rights of Intellectual property. Due to the non-material form of the objects, which are part of the system of Intellectual property, for example trademark, owners can keep their property right of trademark although it is commercialized. This is possible through the opportunity for licensing. In short, the owners provide their right of Intellectual property to a third party under mutually agreed terms. In return, the third party makes different forms of payments. Do we know how to take the maximum of this opportunity and more specifically when we talk about trademark licensing which is a part of our business strategy? The purpose of this publication is to give answers to some fundamental questions.