Детската бедност сред европейските страни и мястото на България сред тях. Статистически анализ на конвергенцията
Автор: Ива Райчевa
Резюме
Една от най-предразположените към риск от бедност и социално изключване групи е групата на децата. България и Румъния се очертават като страните в Европейския съюз с най-високи нива на детска бедност за 2019 г., а държавите с най-ниски стойности на показателя са Словения, Чехия и Дания. Изследването на конвергенцията между европейските държави показва сближаване между държавите – членки на ЕС, по отношение на детската бедност, като се установява, че страните с по-високи първоначални нива на детска бедност са склонни да имат тенденция за сближаване с по-богатите. България се оказва типичен пример за такава страна. Средновзето в България се наблюдава по-голям темп на намаляване на нивата на бедност в групата на децата, в сравнение със Словения. При изследването на тренда на бедността при децата в България се потвърждава наличието на низходяща трайна тенденция на развитие за периода 2009-2020 г.
Статията е спонсорирана по проект НИД – 23/2020.
Child Poverty among European Countries and Bulgaria’s Place among Them. Statistical Analysis of Convergence
Children are one of the most vulnerable socio-demographic groups at risk of poverty and social exclusion. Bulgaria and Romania are emerging as the countries in the European Union with the highest levels of child poverty in 2019. The countries with the lowest values of the indicator are Slovenia, the Czech Republic and Denmark. The study of the dynamics of child poverty in Bulgaria shows a downward trend in the development of the indicator for the 2009-2020 period. The study of convergence between European countries shows convergence between EU Member States in terms of child poverty. It is found that countries with higher initial levels of child poverty tend to decline rapidly and move closer to countries with lower levels. Bulgaria has turned out to be a typical example of a country in which there are relatively higher rates of poverty reduction in the group of children for the study period.