Оценяване, изграждане и валидиране на умения в България – тенденции и перспективи
Автор: Тодор Тодоров
Резюме
Настоящата статия е посветена на предизвикателства, свързани с интегрирането на системата на пазара на труда в България, от една страна, с тези на образованието и обучението, от друга. Нейната цел е да подложи на анализ системата за учене през целия живот в страната и, по-специално, онези нейни аспекти, свързани с оценяването, изграждането и валидирането на умения. Изследването е ориентирано към идентифициране на влиянието, което горните направления оказват върху постигането на съответствие между търсени и предлагани умения на пазара на труда. В обхвата на анализа попадат отговорните институции, заинтересованите страни и партньорствата, както и основните стратегии в сферата на ученето през целия живот в България. Направен е обзор на мерките в подкрепа на достъпа на лицата в активна трудоспособна възраст до продължаващо обучение.
Mapping, Development and Validation of Skills in Bulgaria – Trends and Perspectives
The article deals with the challenges related to the integration of the labor market system in Bulgaria, on one hand, and the systems of education and training, on the other. Its objective is to analyze the country’s lifelong learning system and, in particular, its aspects related to the mapping, development and validation of skills. The study is aimed at identifying the impact which the aforementioned processes have on labor market skills matching. The analysis covers responsible institutions, stakeholders and partnerships, as well as the main strategies in the field of lifelong learning in Bulgaria. An overview of the measures in support of the access of individuals within active working age to continuing education has been made.