Същност и практически измерения на лидерството в международния мениджмънт
Автор: Симеон Симеонов
Резюме
Международният мениджмънт и в частност компаниите все повече биват принуждавани да оперират и да се развиват в условия на динамизъм, несигурност и висок конкурентен натиск. Управлението им опира до ефективното координиране на техните дейности посредством приобщаване на усилията на всички членове към постигане на общите цели. Предвид непредсказуемите и недотам управляеми промени на международната среда, оцеляването и успехът на компаниите са в зависимост именно от тяхната способност за развитие на лидери и техните лидерски умения. Като източник на интелектуална собственост и иновации, човешкият ресурс изисква специален подход за активация, мотивация и подкрепа. Несъмнено ефективното управление е невъзможно без лидерство, правоспособно да организира, обедини и вдъхнови група от индивиди под обща мисия и цел. В тази връзка, текущата разработка конкретно изяснява същността и практическите измерения на лидерството в контекста на международния мениджмънт. Посредством литературен обзор и критичен анализ, акцентът бива поставен върху основните лидерски теории и стилове, както и върху ролята на глобалния лидер като предпоставка за успех на международната компания. Изяснява се основният лидерски стил на управление, застъпен в САЩ, Германия и Япония, като проявление на културния фактор и междукултурните различия. Практическите му измерения биват илюстрирани посредством сравнителен анализ между международните автомобилни компании Toyota и Audi.
The Nature and Practical Dimensions of Leadership in International Management
International management and companies in particular are forced more and more to operate and develop in conditions of dynamism, uncertainty and high competitive pressure. Their management rests on the effective coordination of their activities by uniting the efforts of all members towards the achievement of common goals. Given the unpredictable and not entirely manageable changes in the international environment, the survival and success of companies depend precisely on their ability to develop leaders and their leadership skills. As a source of intellectual property and innovations, the human resource requires a special approach for activation, motivation and support. There is no question that effective management is impossible without leadership that is qualified to organize, unite and inspire a group of individuals under a common mission and goal. In that regard, the present work specifically clarifies the nature and practical dimensions of leadership in the context of international management. Through literary overview and critical analysis, the focus is placed on the fundamental leadership theories and styles, as well as on the role of the global leader as a prerequisite for the success of international companies. The fundamental leadership style of management developed in the USA, Germany and Japan as a manifestation of the cultural factor and inter-cultural differences is clarified. Its practical dimensions are illustrated through comparative analysis between international automobile companies Toyota and Audi.