Перспективи и проблеми на обучението по приложна етика в Университета за национално и световно стопанство
Автор: Валентина Драмалиева
Резюме
Статията е ретроспекция на преподаването в УНСС на различни дисциплини, обединени под общото наименование приложна етика, стартирало през 1988 г. в бакалавърска степен, през 1993 г. – в магистърска степен, през 2004 г. – в следдипломна специализация (Институт за следдипломна квалификация, УНСС), а през 2008 г. – в курс за докторанти. Но ретроспекцията не е самоцел, а си поставя задачата да направи изводи, които се базират на анализа както на формалната, така и на съдържателната страна на обучението по тези актуални дисциплини. Уводът представя повода за ретроспекцията. Първата част започва с уточняване на значението и значимостта на приложната етика, обосновава се нейната актуалност. Във втората част се посочва какви конкретни приложни етики се преподават в УНСС. Дисциплините се изброяват и представят накратко, като се посочват специалностите, степените на обучение, хорариума и продължителността на преподаването им. В третата част се правят изводи, произтичащи от анализа на формалната страна на преподаването на дисциплините. Споделят се както позитивите, постигнати в обучението по различни приложни етики, така и някои неблагоприятни практики, които го затрудняват. В четвъртата част се правят изводи, произтичащи от анализа на съдържателната страна на преподаването на тези дисциплини. Извеждат се някои безспорни принципи и се представят перспективите на обучението по приложни етики, които са важни за студентите от всички сфери и професии в УНСС. Заключението обобщава смисъла на тези образователни усилия.
Perspectives and Problems of Education in Applied Ethics at the University of National and World Economy
The article is a retrospective of the teaching of various disciplines at the UNWE, united under the common name Applied Ethics, launched in 1988 in bachelor’s degree, in 1993 - in master’s degree, in 2004 - in postgraduate (Institute of Postgraduate Studies at UNWE), and in 2008 - in a doctoral course. However, retrospection is not an end in itself and it seeks to draw conclusions that are based on an analysis of both the formal and the substantive aspects of training in these current disciplines. The introduction presents the occasion for retrospection. The first part begins with a clarification of the meaning and significance of Applied Ethics, and its relevance is justified. The second part outlines what specific Applied Ethics are taught at the UNWE. The courses are listed and summarized, indicating the majors, educational degrees of training, number of hours, and the duration of their teaching. The third part draws conclusions from the analysis of the formal aspects of teaching the subjects. It shares the positives achieved in training of various Applied Ethics courses, as well as some negative practices which hamper it. The fourth part draws conclusions from the analysis of the content side of teaching these subjects. Some indisputable principles are outlined and the perspectives of Applied Ethics training are presented, since they are important for students of all fields and professions at the UNWE. The conclusion summarizes the meaning of these educational efforts.