Стратегическата ориентация на фирмата като фактор за успех на продуктовите иновации
Автор: Красимир Маринов
Резюме
Множество изследвания през последните години показват, че стратегическата ориентация на фирмата е тясно свързана с пазарното представяне на продуктите й. Целта на статията е да представи концептуалните основи на разглеждането на стратегическата ориентация като фактор за успех на продуктовите иновации на фирмата. Настоящото изследване систематизира на концептуално и терминологично ниво разбиранията за стратегическа ориентация на фирмата. Разглеждана като цялостна стратегическа посока на организацията, конструкцията на стратегическата ориентация се основава на начините, по които фирмите реагират на различни събития в обкръжаващата среда. Представени са подходите за типологизация на стратегическата ориентация, като фокусът е поставен върху класификацията на Майлс и Сноу. Обобщени са резултатите от предишни изследвания на въздействието на стратегическата ориентация върху резултатите на новите продукти. Значението на статията е свързано с обосноваване на методологическа рамка за изследване на стратегическата ориентация на фирмата като фактор за успех на новите продукти.
The Strategic Orientation of Companies as a Success Factor of Product Innovation
A multitude of studies in recent years suggests that the strategic orientation of companies is closely related to the performance of their products. The goal of the article is to present conceptual foundations for researching strategic orientation as a success factor of firms’ product innovation. The present study systematizes opinions on the strategic orientation of companies on a conceptual and terminology level. Considered to be the overall strategic direction of companies, the construct of strategic orientation has its basics in the ways companies react to different events in their environments. Approaches for typologization of the strategic orientation are presented, with the emphasis placed on the Miles and Snow framework. Findings of previous studies on the strategic orientation’s effect on the performance of new products are summarized. The value of the article involves formulating research hypotheses and arguing an approach for empirical research of companies’ strategic orientation.