Емпирични доказателства към ефективността на училищното образование в България
Автори: Евгения Пенкова, Александър Вълков
Резюме
Статията акцентира на ключовата роля на училищното образование като ресурс за висшето образование и важен фактор за развитие на икономиката. В търсенето на отговор на въпроса може ли то ефективно да осъществи тези функции се прави анализ на ключови функционални зависимости, в които степента на постигането на целите се обвързва с общия финансов ресурс, единните разходни стандарти (ЕРС), заетите и тяхното заплащане и др. фактори. Целите, претеглени през призмата на качествените параметри, са оценени чрез стандартите за качество на две нива: национално външно оценяване (НВО) и международно външно оценяване (PISA). Прави се изводът, че училищното образование има ниска вътрешна ефективност и не създава продукт с високо качество, което се потвърждава и от ниската конкурентост на резултатите в международен план.
Empirical Evidence of the Effectiveness of School Education
The article focuses on the key role of school education as a resource of higher education and an important factor for economic development. In the search for an answer to the question can school education effectively perform these functions, key functional dependencies where the degree of achievement of the goals is related to all financial resources, the state spending standards (SSP), the cohort of the employed people and their remuneration and other factors have been analyzed. The targets (weighed against qualitative parameters) have been assessed using the quality standards on two levels: national external evaluation (NEE) and international external evaluation (PISA). This leads to the conclusion that school education has low internal efficiency and does not create a high quality product/service. This is also confirmed by the low international competitiveness of the school education results