Смъртта на моловете и възходът на платформите
Автор: Христо Проданов
Резюме
Заглавието на публикацията следва да се разглежда като метафора за промените в размяната и търговията, настъпващи с навлизането в четвъртата индустриална революция. За да бъдат видени тези трансформации в цялостния контекст на промяната, най-напред са разгледани промените в търговията по време на предишните индустриални революции, а след това и тези по време на четвъртата. С цифри, данни и факти е показано какво е било и мащабите на онова, което се случва днес. По-нататък са разгледани новите характеристики на пазарната размяна. Тя е станала много по-евтина, бърза и ефективна, времето и пространството вече не са в такава степен възпрепятстващ търговията фактор, тя е все по-делокализирана. Посредниците в размяната губят предишната си роля и постигат успех, само ако се дигитализират, транзакционните разходи намаляват, изборът на стоки става почти безграничен, а връзката с потребителите – все по-интензивна. Бързо се увеличават мащабите на глобално движение на стоки, в които доминират знанието, информацията, културата, интелектуалният капитал. В резултат на това се наблюдава процес на умиране на традиционните молове и възход на дигиталните платформи.
The Death of Malls and the Rise of Platforms
The title of this publication should be viewed as a metaphor for the changes in exchange and trade we are witnessing at the beginning of the Fourth Industrial Revolution. In order to prove the thesis, I examine the changes in trade during the previous industrial revolutions, as well as the changes during the fourth one. With the help of statistics, data and facts, it is shown what once was and what is happening today. After that, the new characteristics of market exchange are examined. It is now much cheaper, faster and more effective, time and space are no longer such an obstacle, trade is much more delocalized, intermediaries are losing their previous role and are effective only if they go online, transaction costs are decreasing, the choice of all kinds of goods becomes almost limitless, and the relationship with consumers is becoming more intensive. The scale of global movement of goods dominated by knowledge, information, culture and intellectual capital is rapidly increasing. As a result, we observe the death of traditional malls and an exponential growth of digital platforms.